Een uitstapje naar de Niagara-watervallen en de krant gehaald

8 september 2016 - Niagara Falls, New York, Verenigde Staten

We kamperen op een KOA-camping bij de Niagara-watervallen. KOA is een keten van particuliere campings, die duurder zijn dan de campings in de State Parks (in overheidshanden), maar ook veel meer voorzieningen hebben, zoals een zwembad, en wasmachines en -drogers, en we moesten hoognodig een was doen. De Niagara-watervallen op de grens van de VS en Canada trekken rond de 10 miljoen bezoekers per jaar en wij gingen er 10.000.002 van maken.  Op weg ernaartoe hadden we echter nog een klein probleem met de auto: de koppeling viel opeens weg. We hebben de auto in de binnenbocht van een afrit in het gras gezet. Fred is eronder gekropen en constateerde dat de zuiger uit de koppelingscilinder was geschoten. De olie liep er met een forse straal uit. Voor de mensen die hier ook verstand van hebben: eerst de overbrengingspen verwijderd, de zuiger teruggeduwd en -geplaatst, de pen teruggeplaatst en afgesteld en toen moest het systeem worden ontlucht. De ontluchtingsnippel bleek 8 mm in plaats van 10 mm – zoals alle andere – en een 8 mm-sleutel hadden we niet bij ons, dus heeft Fred met een bahco van bijna een halve meter de nippel los- en vastgedraaid. Ik heb op instructies van Fred het pedaal steeds ingetrapt voor het ontluchten en toen was het na een kwartier weer klaar. Fred sleutelde voor het eerst  van zijn leven met handschoenen aan, en zijn handen waren inderdaad schoon, maar verder waren zijn armen tot voorbij de ellebogen pikzwart en ook zijn gezicht was niet meer brandschoon. Gelukkig hebben we schoonmaakdoekjes aan boord.

We hebben eerst de Amerikaanse kant van de watervallen bezocht en een boottocht gemaakt met de ‘Maid of the Mist’, die vaart onderlangs de Amerikaanse waterval en vervolgens langs de veel grotere Horseshoe Falls aan de Canadese kant, inderdaad in de vorm van een hoefijzer. Zeer indrukwekkend, en de blauwe regenponcho’s die we kregen – aan de Canadese kant droegen ze rode poncho’s – waren geen overbodige luxe en we werden evengoed nog behoorlijk nat.

Toen de watervallen van de bovenkant bezichtigd, met prachtige regenbogen. Tussendoor even in de auto gekeken of de beesten nog oké waren – het was behoorlijk warm, maar wel bewolkt en de auto stond in de schaduw van een paar bomen. Alles ging goed en toen zijn we via een voetgangersbrug overgestoken naar de Canadese kant – inclusief paspoortcontrole en een stempel in onze paspoorten – en daar hadden we een nog beter zicht op beide watervallen. Om de watervallen heen is het trouwens één grote kermis, aan beide kanten: reuzenrad, casino’s, restaurants, winkels, en nog meer winkels.

Terug bij de auto wachtte ons een zéér onaangename verrassing. De linkerzijruit van de auto was verbrijzeld. Eerst dachten we dat er was ingebroken en we waren bang dat de katten door het raam naar buiten waren gegaan. Toen kwam de parkeerwachter ons vertellen dat de huisdieren waren meegenomen door een imitatieagent – door Fred een gammele boa genoemd – die de ruit met een pneumatisch pistool had vernietigd. Huisdieren mogen in New York State niet in de auto worden achtergelaten, zo weten we nu. De parkeerwachter was ontstemd en had geprobeerd om de boa tegen te houden, maar niet gelukt dus. Er zat een briefje op de deur met contactgegevens van Dave Bower. Ik heb hem gebeld en we kregen een adres op waar we ons moesten vervoegen. Eerst al het versplinterde glas opgeruimd en op pad. We gingen op weg met de gedachte dat we alle huisdieren meteen mee konden nemen, misschien na betaling van een boete. We bleken naar een dierenasiel te moeten, en daar troffen we de gammele boa die ons de schrik van ons leven bezorgde: ze hadden de twee honden en kat Theo meegenomen, en zagen poes Doortje pas toen ze door het raam was gevlucht, ergens de bosjes in naast de parkeerplaats. Ze hadden geprobeerd haar te pakken te krijgen, zonder succes. We kregen de opdracht om de volgende ochtend de boete te gaan betalen – 50 dollar voor elke hond – op het gemeentehuis, en pas daarna konden we de honden en Theo ophalen bij het asiel. Het gemeentehuis sloot namelijk om 16 uur. De beesten  moesten dus de nacht doorbrengen in het asiel. Na veel papierwerk bij het asiel heb ik de dieren even opgezocht, de honden waren wel oké, maar Theo was erg aan het mopperen. We waren er wel van overtuigd dat ze in goede handen waren. Fred is weggelopen bij de boa.  Verstandig, want hij stond op het punt de boa te vermoorden.

Toen zo snel mogelijk terug naar de parkeerplaats bij Niagara Falls, om Doortje op te zoeken. Het was inmiddels vijf uur. We hadden wel een idee waar ze heen zou zijn gevlucht, maar het was heel druk op de parkeerplaats en we verwachtten haar niet eerder terug dan tijdens de schemer. Evengoed overal gezocht, haar naam geroepen en iedereen die we tegenkwamen gevraagd een oogje in het zeil te houden. Tegen achten raakten we in gesprek met drie mannen over onze auto, van wie er één de grote baas van het Niagara Falls State Park bleek te zijn. Ze leefden erg met ons mee toen ze hoorden waarom we op dit tijdstip op die plek nog stonden (namelijk wachten op Doortje), en vertelden dat New York State echt erg was op het gebied van handhaving. Ze raadden ons aan om naar Nevada te gaan: de agenten, als je die al treft, vinden alles oké. Terwijl we gegevens uitwisselden, en de baas van het State Park de politie belde om te vertellen dat wij misschien de nacht zouden doorbrengen op de parkeerplaats – wat normaliter verboden is – zag één van de anderen Doortje aan komen lopen! Doortje en wij waren zielsblij, en de drie mannen ook. Nadat ik ze alle drie had omhelsd van blijdschap zijn we naar de camping gereden.

De volgende ochtend naar het stadhuis om de boete te betalen. Op de balie lag een kopie van een krantenartikel met een foto waarop ik onze camper herkende. We hadden de lokale krant gehaald met een sensatieartikel over een Duitse herder die bijna dood zou zijn en gered was door de dappere Dave Bower. Collega Mark zei eens dat hij verwachtte dat we in minimaal acht lokale kranten zouden belanden, maar hiermee halen we toch liever niet de krant. Toen naar het asiel, waar de honden dolblij waren om ons te zien. Kat Theo was nog steeds chagrijnig op de asielmedewerkers. Degene die Theo wilde halen kwam en vroeg of een van ons aub mee wilde komen om de kat te pakken. Theo liet het oppakken door mij probleemloos toe. Ze hebben alle drie alle mogelijke inentingen en vlooien- en wormenbehandelingen gehad, en voorlopig kan hen wat dat betreft in elk geval niets meer gebeuren. De mensen van het asiel leefden erg met ons mee en de baas van het asiel gaf aan dat Dave Bower zeker niet zijn beste vriend was. Enfin, toen op zoek naar een nieuwe ruit. Op het eerste adres konden we pas maandag terecht (het was vrijdag) maar we konden gelukkig terecht bij een glassnijder, die onmiddellijk tijd had. Fred heeft het rechterraam uit de deur gehaald voor de maat. Toen het raam klaar was heeft Fred het raam weer geplaatst. Nu kunnen we onze reis vervolgen!

1. Wiecher:
    9 september 2016
    Ik vind het nu al -en jullie zijn nog maar net onderweg- met afstand het meest vermakelijke reisblog dat ik ooit heb gelezen. En en passant leer je ook nog eens wat over motoronderhoud!
  2. Judith:
    9 september 2016
    Wat een avonturen al zeg! Erg leuk om te lezen, op de minder fijne dingen na natuurlijk, zoals het ongeluk van Fred en het gedoe met de boa...
    Geniet verder van jullie bijzondere reis, ik blijf jullie volgen.
  3. Evelien en Saskia:
    9 september 2016
    Oh jeeh wat een gedoe. Gelukkig Doortje weer terecht!! Jullie zullen wel geschrokken zijn. En Fred...die BOA is schietwaardig
  4. Anneke bouman ter doest:
    9 september 2016
    Wat een verschrikkelijk spannend verhaal. Fijn dat jullie weer samen verder kunnen.
    Voor mij waren de Niagara Falls heel herkenbaar evenals the maids of the mist.
    Wij hebben daar ook met een boot gevaren en waren ook ondanks de pontio,s drijfnat.
    Die kermis eromheen hebben wij gelaten voor wat het was. Ik wens jullie een mooie voortzetting.
    Iets minder spannend mag wel. Warme groet uit een mooi zonnig en warm Enschede.
  5. Natasja:
    10 september 2016
    Wat een avonturen hebben jullie al meegemaakt! Gelukkig wel met goede afloop! Heel leuk om jullie zo te volgen. Veel van wat je schrijft is heel herkenbaar: de compost wc's op de campings, de berenkluisjes, de fastfood-ketens en de veeeeel te dure boodschappen!! :) Geniet ervan!!
  6. Marco en Hetty:
    10 september 2016
    Wat fijn dat jullie weer allemaal bij elkaar zijn! Kan die BOA niet een dierendagverblijf bij de Niagara Falls opzetten? Als de regel is dat ze niet in de auto mogen blijven (ook niet als je zorgt dat ze niet te warm worden), doe dan iets aan preventie in plaats van achteraf ramen in slaan! Even een misschien domme vraag: maar waar staat BOA voor (sorry Fred, als ik hem toch weer even moet noemen...)? En maak je niet te boos om het artikel. Het laat wel weer zien dat wat in de media verschijnt je toch maar weer kritisch moet bekijken: "waar je ogen niet zijn geweest, zou je mond niet over moeten praten" en dat geldt ook voor de reporter in kwestie.
  7. Johan en Coby:
    10 september 2016
    Wat een spannend verhaal!
    We genieten van alles wat je schrijft en de prachtige plaatjes die er bij horen.Wel fijn dat alle dieren weer onder jullie hoede zijn.
    Je maakt wat mee met zo'n bijzondere camper die waarschijnlijk veel bekijks trekt.We kijken uit naar het volgende leuke verhaal.
  8. Suuz:
    10 september 2016
    Oh boy, wat een gedoe! Boa: Buitengewoon onbeschofte agent? ;-) nou in ieder geval is er aandacht voor de dieren.. Wel beetje jammer als ze tijdens de 'rescue 911' een Doortje kwijt raken!
    Wij zijn nog de wijngaarden in gegaan in Canada, waar we belande in een geweldig restaurant, blijf uitkijken voor de mooie plekjes! Al is dat natuurgeweld een must, de kermis mocht van mij per direct omgezet worden in natuurreservaat met beperkte toegang ;-). Geniet en uitkijkend naar jullie volgende avontuur. Kus!
  9. Paulien:
    Hallo vrienden,
    Dit soort dingen overkomen alleen jullie.We genieten met een lach en een traan.
    Hartelijke groeten uit Lettele.
  10. Joke:
    11 september 2016
    Ik las het met mijn hart in mijn keel: wat moeten jullie bang en boos zijn geweest!
    Joke
  11. Poonam:
    12 september 2016
    Ongelooflijk, wat een verhaal!! Gelukkig zijn jullie weer compleet :-)
  12. Robert Smit en Claudia:
    12 september 2016
    Wat zullen jullie geschrokken zijn bij terugkomst, maar gelukkig is alles goed gekomen.
    En jullie hebben de krant gehaald, nou dat is toch ook heel speciaal ;-). Gelukkig zijn jullie weer herenigd met de honden en katten !
  13. Gertruce:
    12 september 2016
    Het feit dat jullie ook regelmatig pech hebben met de Goelette is voor mij herkenbaar en eigenlijk ook wel vermakelijk, gelukkig zorgen jullie dieren ook voor de nodige commotie. Ik geniet van jullie verhalen, ik denk, dat jullie genoeg stof hebben voor een boek als jullie terug zijn. Geniet nog maar met volle teugen,
  14. Minjon:
    13 september 2016
    Herkenbare foto's! Wij hebben destijds vanuit Toronto de watervallen bezocht en ons verschrikkelijk geërgerd aan de kermis erom heen.
    Treurig verhaal over die overijverige ambtenaar....gelukkig met goede afloop!
  15. Stefanie:
    13 september 2016
    Tjee zeg wat een verhaal! Kan de stress bijna voelen. Mooi hoe jullie alles steeds oplossen. En dan tussen al het gedoe door ook nog genieten! Leuk om te lezen! Ik blijf jullie volgen. Goede reis verder en heel veel plezier!
  16. Anneke bouman ter doest:
    14 september 2016
    Fijn reisverhaal met veel herkenbare zaken. Lake Erie zijn we ook geweest.
    Ook de manier van kamperen heeft ons toen ook verbaasd.
    Fietsen en lopen houden ze volgens mij niet van.
    Ik geloof dat ik op zeker moment op de camping de enige was die een dag ging fietsen.
    Afijn daar heb ik toen wel erg van genoten. Ik vond ze wel vriendelijk en behulpzaam.
    Ik wens jullie een mooie voortzetting!
    Groetjes vanuit een heel warm Enschede.
  17. Marjan Engels:
    15 september 2016
    Wij hebben jaren geleden ook dat gebied bezocht. Dus ook in Cheers gegeten, Cape God gezien etc. boeiend om die verhalen van jullie te lezen. Met hartelijke groeten, Marjan