De laatste dagen: het Witte Huis en voorbereiden op de terugreis

20 februari 2017 - Washington D.C., Verenigde Staten

Dank voor alle reacties op het gedoe met Fred! Wel opvallend weer, het woord ziekenhuis staat in de titel en hup…het aantal lezers vertoont een enorme piek haha!  Maar gelukkig gaat alles weer goed: geen bloedneuzen meer gehad, en de bloeddruk is prima. Fred is voor de zekerheid wel acuut gestopt met alcohol drinken, en verder is hij voorzichtig met neus snuiten, warme dranken en hete douches.

Zonder verder nog iets van Charleston te hebben gezien (goede reden om nog eens terug te komen in de VS) zijn we in twee dagen naar Washington DC gereden. Naarmate we dichterbij Washington kwamen, werd het verkeer steeds drukker. Wel een mooie, groene route. Op een camping niet ver van de binnenstad was gelukkig voldoende plek, en hier brengen we onze laatste nachten met de camper door. Wonder boven wonder is het nog steeds prachtig weer: zonnig, ruim 20 graden, perfect om een stad te bezoeken en lekker buiten ontbijten elke ochtend. Normaal gesproken is het hier nu een stuk kouder, en we hadden ons mentaal voorbereid op een paar koude laatste dagen in de VS, maar dit is echt een enorme meevaller.

De Amerikanen hebben een extra lang weekend, want het is hier President’s Day vandaag: een dag ter ere van Lincoln en Washington (die allebei in februari jarig waren) en andere presidenten. Door sommigen omgedoopt tot ‘Not my President’s Day’, er waren betogingen tegen Trump in allerlei steden, ook (op kleine schaal) in Washington, maar hier hebben wij er niets van gezien.

We zijn twee dagen met het openbaar vervoer de stad ingegaan, heel handig: op de camping is een bushalte! Eerst naar The Mall, een brede strook waar ontelbaar veel monumenten aan liggen, inclusief een beeldentuin (met een boom van roestvrijstaal),  een ijsbaan, en aan het ene uiteinde ligt Capitol Hill, de bekende witte koepel waarin het parlement huist. Normaal gesproken lopen in dit deel van Washington vooral ambtenaren, politici, journalisten en lobbyisten rond, maar aangezien iedereen nu vrij is (we waren er op zondag en op de maandag/feestdag) zagen we vooral mensen in vrijetijdskleding. Het Witte Huis hebben we ook gezien, wel stonden er hekken omheen, echt dichtbij konden we niet komen. Misschien wordt het verbouwd omdat Trump er nu gaat wonen. We hadden ons overigens een andere voorstelling van het Witte Huis gemaakt: groter en meer vrijaf gelegen (zoals paleis Soestdijk) en met een minder lullig voortuintje.

Het was hoe dan ook heel bijzonder om de dingen die we al veel gezien hebben op televisie nu eens in het echt te zien! Vooral nu wij gedurende deze reis eerst The House of Cards hebben gezien en vervolgens zes seizoenen van The West Wing (NB wij beschikken niet over seizoen 7, iemand van jullie misschien???). En nu we in Washington met alle monumenten, beelden en musea weer zijn herinnerd aan de vele goede presidenten die de VS heeft gehad, is het des te wranger dat Trump hier nu aan het roer zit.

Aan The Mall bevindt zich een aantal musea van het Smithsonian onderzoeksinstituut, en deze musea zijn gratis te bezoeken. Wij hebben het Museum of American History bezocht, met een afdeling over de geschiedenis van de VS (heel nadrukkelijk van de VS als natie, dus de indianen worden helemaal overgeslagen viel ons op, wel was het isolatiepak van Walter White uit Breaking Bad te zien), over transport (met een van de eerste caravans, uit 1936, bedoeld om in te wonen en niet om te recreëren), over zwarte Amerikanen, over de Amerikaanse eetcultuur en over de totstandkoming van de Amerikaanse vlag.

Vervolgens naar de Renwick Gallery, een kunstmuseum in een prachtig gebouw, dat in de jaren ’60 van de sloop is gered door Jackie Kennedy. Hier zagen we een interessante expositie van hedendaagse kunstvoorwerpen, waaronder een installatie met vloerkleed en plafond, geïnspireerd door een tsunami in Japan, en een marmeren kussen.

Intussen wilden we ergens gaan lunchen, maar dat viel niet mee: geen restaurant te vinden. In dit deel van Washington staan vooral enorme kantoorgebouwen en musea, en waar de werknemers van deze gebouwen lunchen weet ik niet, maar in elk geval niet in een gelegenheid in de buurt. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een keten waar we hele smakeloze sandwiches hebben genuttigd. Zonde van alle calorieën. Maar het vulde wel. Later las ik in de Lonely Planet dat je als je The Mall bezoekt maar beter zelf iets te eten mee kunt nemen…Met volle maag nog even gewinkeld bij Macy’s.

De volgende dag hebben we het anders aangepakt. Eerst hebben we de camper gereed gemaakt voor verscheping, en toen zijn we weer de stad ingegaan. Deze keer hebben we eerst ergens geluncht en daarna een ander Smithsonian museum bezocht: National Gallery of Art. Prachtig gebouw, met een enorme kunstcollectie. Op de middelbare school heb ik geleerd dat je bij een museum het beste vooraf een keuze kunt maken: alles zien is onmogelijk. We zijn dan ook eerst naar de impressionisten gegaan. Monet, Degas, Gauguin, Toulouse Lautrec, Van Gogh, prachtig. Ook hebben we Amerikaanse impressionisten gezien. Een paar jaar geleden hadden we in Giverny, woonplaats van Monet in Frankrijk, al kennisgemaakt met Amerikaanse impressionisten, en toen vonden we het al bijzonder omdat de onderwerpen zo anders zijn (hoewel Amerikaanse impressionisten ook in Europa zijn geweest en ook Europa schilderen). Niagara, hoge gebouwen, industrie, dat is wat anders dan de voor ons bekende Provence-taferelen.

Verder ook een afdeling gewijd aan 17e-eeuwse Nederlandse schilders, Rembrandt, Frans Hals, Johannes Vermeer, prachtig. Ik werd bijna een beetje trots op mijn Nederlanderschap.

En we maakten kennis met het werk van de Amerikaanse modernistische schilder Stuart Davis. Nooit eerder van gehoord, maar ik las dat het Stedelijk Museum in Amsterdam in 1998 een tentoonstelling aan hem had gewijd. Mooi kleurrijk werk, en de tentoonstelling bood een goed inzicht in de ontwikkeling in zijn werk, en er werd een documentaire vertoond over de invloed van de jazzmuziek op zijn werk. Aangename verrassing.

Tja en nu zit het er bijna op. Morgen (dinsdag) leveren we de camper af in de haven van Baltimore, en woensdag vliegen we vanaf Washington naar huis. We hebben vandaag de koelkast leeggegeten. Het inkoopbeleid had ietsje beter gekund: we hebben vandaag 5 hamburgers weggewerkt. Omdat Fred geen alcohol meer drinkt, is er voor mij nog anderhalve liter wijn te gaan, maar of ik dat ga redden…geen idee!

1. Moniek:
    21 februari 2017
    Jemig, ik kan gewoon niet geloven dat het al bijna voorbij is. Alhoewel ik me er ook op verheug jullie weer te zien. Op je verjaardag de camper inleveren, maf kado ;-)
    Die 1,5 liter wijn moet lukken toch? Het is tenslotte feest .

Heel veel succes maar vooral plezier met de laatste lootjes voor de terugreis. Dikke kus en heeeeeeeele dikke verjaardagsknuffel !!!!!!!
  2. Evelien en Saskia:
    21 februari 2017
    Van harte gefeliciteerd Conny!! Fijne terugreis en tot snel.
    Groetjes Evelien
  3. Ellen:
    21 februari 2017
    Wat een mooi vooruitzicht om jullie straks weer in levende lijve te gaan zien maar wat ga ik de reisverhalen missen!! Maak er n mooi verjaardagsfeestje van en een 'safe journey to home sweet home'.....
  4. Lobke:
    goede reis terug!!!!!!
  5. Vincent:
    21 februari 2017
    Goede terugvlucht gewenst! (En gefeliciteerd blijkbaar )
  6. Wiecher:
    21 februari 2017
    Goed reis terug, van harte en tot over twee weken!
  7. Wietze en brigit:
    21 februari 2017
    Fijn dat alles weer goed gaat!
    Vinden het wel fijn dat er weer reuring aan de overkant komt.
    Goede terugreis en tot snel.
  8. Wim schultz:
    21 februari 2017
    GEFELICITEERD!! Een mooie dag vandaag en een goede reis naar huis. We hebben genoten van de prachtige verslagen. Ze staan allemaal in archief om later nog eens te lezen. Groet!!
  9. Marga:
    21 februari 2017
    gefeliciteerd met je verjaardag Conny! Ik trakteer IZ vandaag (nog voor mijn verjaardag) en denken we gelijk even aan jou! Goede reis terug!
  10. Johan en Coby:
    21 februari 2017
    Wel een geruststelling dat het bloeden gestopt is,zo houden!
    Een hele fijne verjaardag vandaag.
    Geniet nog maar lekker van de wijn.
    Mooie ijsbaan daar en dan ook nog bij blauwe lucht en 20 graden.
    Nu nog even de camper naar de boot en dan voor jullie en de dieren een fijne veilige terugvlucht.
  11. Hellen en Ruud:
    Gefeliciteerd!
    Behouden vaart en tot gauw weer!
  12. Gemma:
    21 februari 2017
    Gefeliciteerd Conny! ik heb echt genoten van jullie reisverhalen! Een hele goede reis terug en tot over een paar weken.
  13. Thea ter Doest:
    21 februari 2017
    Conny, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Dank voor jullie prachtige verhalen en foto's. Heel goede terugreis gewenst. Ik ben blij dat Fred weer goed gaat, hoop jullie gauw te zien. Gr. Thea
  14. Miekelotte&Ilona:
    Hoi Conny en Fred,
    Van harte gefeliciteerd en een behouden terugkomst.
  15. Tjen:
    21 februari 2017
    Ook vanuit je oude projectteam hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Inderdaad fijn dat het met Fred weer beter gaat. Geniet van de laatste dagen en goede terugreis (ook voor honden en kat). Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's en we zien je snel bij SZW.
  16. Ben:
    21 februari 2017
    Heb genoten van de verhalen en de foto's Fijne terug reis.
  17. Marcelis:
    Beste Conny,

Ik heb de afgelopen maanden met heel veel plezier jullie reisverhalen gelezen. Mooie afsluiting in Washington. Daar is echt zo veel te zien. Goede thuisreis en tot op szw.
    Hartelijke groet, marcelis
  18. Anneke bouman ter doest:
    21 februari 2017
    Heel hartelijk gefeliciteerd Conny en een memorabele dag toegewenst.
    Ik heb genoten van jullie prachtige reis.Dank.
    Een goede terugreis toegewenst en tot ziens in ons ook wel mooie kikkerland.
    Groet, Anneke Bouman.
  19. Piet en marja:
    21 februari 2017
    Van Harte Gefeliciteerd Cornelia en laat je verwennen door Fred met +een lekkere Hamburger bij Ruby's heerlijk zijn ze en Vierkant vol daarna !! Een goede terug reis naar het lage landje aan de zee ! we hebben genoten van jullie reisverhalen en de leuke foto's in voor en tegenspoed !! Groetjes van de Buurtjes van de Vlietbuurt !! goede vlucht terug . XX voor je verjaardag XX
  20. Jan Koeman:
    Ha Conny en Fred,
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Jullie hebben een hele bijzondere reis achter de rug. Was leuk om te volgen. Geniet van de laatste dagen en Conny, tot ziens op station Beverwijk (PS: t.z.t. effe de NS app checken. Tijden zijn behoorlijk veranderd, haha). Gr Jan
  21. Suuz:
    21 februari 2017
    An harte nogmaals! Hooo dat het gaat lukken om bij Kokos te gaan lunchen, die crabcakes zijn zooooo geweldig! Ik had nog gekeken naar tickets Baltimore, maar jullie flitsen er door heen... goed dat het weer beter is met Fred, je eigen 911 drama, zo vlak voor de eindstreep..! Een heel goede reis! Herinneringen om lang op te teren! Geniet van de laatste uren en een goede vlucht! Dikke kus en huggs!
  22. Gerda en gerard:
    21 februari 2017
    Conny van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Fred is nu lid van de blauwe knoop,volhouden maar even.
    Een goede reis terug.
    Liefs,Gerda en Gerard.
  23. Beppie:
    21 februari 2017
    Hoi Conny en Fred, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Geniet er vandaag nog van en een hele goede terugreis gewenst!
    Groeten van je oom en tante
  24. Monique:
    Beste Conny,

fijne verjaardag gewenst. Ik heb genoten van je blog.
    Wat een mooie reis. Monique
  25. Marco en Hetty:
    21 februari 2017
    Conny van harte gefeliciteerd met je verjaardag en jullie beide gefeliciteerd met het afronden van deze prachtige rondreis! Bedankt voor de mooie verhalen en foto's en nog een heel goede terugreis!
    hartelijke groeten, Hetty en Marco
  26. Gertruce:
    21 februari 2017
    Conny wanneer komt je boek uit? Ik zal je verhalen missen. Goede terugreis, zal wel weer even wennen zijn.hartelijke groet Gertruce
  27. Jackson and Melinda:
    21 februari 2017
    Happy Birthday!!!! Glad to hear that Fred is behaving himself now! We will really miss your blog of adventures here in the States. Have a safe and uneventful trip home. Say HI to all the animals too!
  28. Liesbeth:
    Van Harte Conny.
    Goede terugreis samen en ik sluit me aan bij wat al vaak is gezegd: ik ga de verhalen en mooie foto's missen!
  29. Judith:
    Gefeliciteerd Conny!
    Op de valreep van jullie trip nog even je verjaardag in Baltimore vieren, leuk.
    Ik heb genoten van je verhalen, zo leuk om alles met jullie mee te beleven. Als ik even geen zin meer had in wat ik moest doen achter mijn computer, kon ik altijd even op jullie pagina terecht voor de broodnodige en zeer onderhoudende afleiding. Hoe moet dat nu straks?
    Een hele goede reis terug en tot snel weer een keer.
    Lieve verjaardagsgroet, Judith
  30. Martin Oosterhuis:
    22 februari 2017
    Conny ik zie dat je jarig bent of was in iedergeval gefeliciteerd .
    De laatste lootjes wegen het zwaarst zeggen ze ik hoop voor jullie dat ze heel ligt zijn ,dus een goede en leuke terug reis .
    En over die alcohol van Fred houd hij toch niet vol ha ha Gr
  31. Marjan Engels:
    22 februari 2017
    Conny, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. En jullie allebei een goede terugreis gewenst! Wij hebben de gehele serie van de West Wing. Daar hebben we zeer van genoten. Iets meer dan van de House van Cards. Jullie kunnen seizoen 7 (dat was het toch?) zeker van ons lenen. Met hartelijke groeten, Marjan
  32. Nicole:
    23 februari 2017
    Zelfs hier in de Franse Alpen heb ik genoten van jullie verhalen.(ski vakantie)
    Geniet van de terugreis. Ik hoop dat het ook met jullie dieren allemaal goed blijft gaan. Daar heb ik niet veel meer van gelezen.( Of heb ik iets gemist)
    Groetjes uit Deventer.
    Nicole en Jaap.
  33. Marian & Gary Miller:
    24 februari 2017
    Hello Conny and Fred! I have some wonderful images of you and the dogs from Chaco Canyon! Please send us your email address. It was such a pleasure spending our brief time together. Best wishes to Fred for his health and we hope your journey home went smoothly. Marian and Gary Miller