Nog meer dieren, en een nacht in het ziekenhuis doorgebracht

12 februari 2017 - Savannah, Georgia, Verenigde Staten

Behalve gordeldieren en wasberen zagen we aan de oostkust van Florida ook weer dolfijnen, herten, en een (dode) hoefijzerkrab. En weer een (kleine) alligator en (grote) schildpadden. Fantastisch, al die dieren die zomaar voorbijkomen. We hebben het mooie Amelia Island bezocht, met voormalig piratennest Fernandina Beach, met een haventje, villa’s, pakhuizen en veel souvenirwinkels en restaurants.

Daarna zouden we naar Georgia vertrekken, naar het noorden. Het vertrekken kwam er steeds niet van, omdat allerlei mensen langskwamen voor een praatje: een Duitse vrouw die al lang in de VS woont maar graag Duits met ons wilde praten, een Canadees met Nederlandse ouders die …. juist, Nederlands met ons wilde praten. Enfin, de Canadees heeft ons getipt over een mooie camping in de buurt van Savannah, het doel van onze rit. Savannah is opgericht in het begin van de achttiende eeuw en is door de Franse krant Le Monde ooit de mooiste stad van de VS genoemd, vanwege de vele pleinen en mooie huizen. Daar zouden we de volgende ochtend naartoe gaan.

Helaas zouden we al eerder en op een andere manier kennismaken met Savannah dan beoogd. Fred kreeg namelijk ’s nachts in zijn slaap spontaan een bloedneus, en het stopte maar niet met bloeden. Ik ben naar de overburen gerend, en die hebben geprobeerd een park ranger te bellen, maar die namen niet op. Toen heb ik maar 911 gebeld en al gauw kwam er een ambulance, vergezeld door de sheriff. Het bloeden was inmiddels gestopt, maar al gauw bleek dat zijn bloeddruk veel te hoog was (190/110). Verder was alles in orde, geen hoofdpijn, zicht in orde, maar voor de zekerheid toch naar het ziekenhuis, het spiksplinternieuwe ziekenhuis in Savannah, 45 kilometer rijden. Snel wat spullen gepakt, extra water in de camper voor de huisdieren en op weg. Onderweg naar de uitgang van het park zag ik heel veel herten, groot en klein, en helaas reden we met de ambulance een kleine wasbeer aan. Toen we terugkwamen zag ik de wasbeer trouwens niet meer, hopelijk heeft hij of zij het overleefd. In het ziekenhuis werden we ontvangen door een verpleegkundige die zich de longen uit het lijf hoestte (volgens haar was het klimaat in Georgia daar de oorzaak van, net als van de bloedneus van Fred), en ging Fred aan de monitor. Er moesten allerlei gegevens worden geregistreerd. De computersystemen hadden wat moeite met onze Nederlandse postcode en telefoonnummers, en broeder Jon moest zelf ook lachen om een aantal vragen uit de standaardvragenlijst. Zoals de vraag of er soms een geestelijk verzorger moest langskomen, en of Fred een testament had. Jon was heel trots op het feit dat hij nu voor het eerst een Nederlandse patiënt had. Na ruim een uur kwam er ook een arts, die een verband legde tussen Fred’s verkoudheid en de bloedneus. Ze heeft wat bloedvaten dichtgeschroeid om te voorkomen dat ze opnieuw gingen bloeden, maar vond het niet nodig om iets aan de bloeddruk te doen: Fred heeft geen geschiedenis van hoge bloeddruk en bovendien zijn we over 10 dagen weer thuis. Dus dan meteen naar de huisarts. Even na vijven konden we gaan, gewapend met neusspray, neusklemmetjes en instructies ter voorkoming van een bloedneus. Met een taxi teruggebracht naar de camping. De chauffeur wist de weg niet goed, en de voorruit was beslagen zodat ze heel slecht zicht had (wij denken dat het enorme navigatiesysteem de voorruitverwarming blokkeerde), maar uiteindelijk zijn we goed aangekomen, en wist Fred gelukkig de code van de poort nog. Anders hadden we ruim 3 kilometer terug moeten lopen.

We hebben nog even geslapen en Fred voelt zich prima. We hebben wel een rustdag ingelast, Savannah moet nog even wachten. Backgammon spelen is ook leuk. Deze camping is afgelopen oktober flink geraakt door orkaan Matthew, en er zijn meer dan 900 bomen omgewaaid. Die liggen verspreid in het bos. Ik vroeg aan een vrouw die als vrijwilliger op deze camping werkt of we dit hout mochten sprokkelen voor een kampvuur (ja dat mocht) en ik vertelde over ons nachtelijke bezoek aan het ziekenhuis. Even later kwam ze een hele vracht hout brengen, dat had ze keurig op maat gemaakt! Het leek haar niet verstandig als Fred nu met hout ging slepen. Ik mocht het aan niemand vertellen, want dergelijke bundels hout worden ook verkocht in de winkel hier. Wat lief!

En om met iets leuks te eindigen: een paar maanden geleden ontmoetten we in Michigan een kunstenaar, Reed Ghazala is zijn naam, die ons een infraroodfoto zou sturen van de camper. Het heeft even geduurd, maar hier is ie dan! Wij vinden hem prachtig.

1. Miekelotte&Ilona:
    Hoi alletwee,
    Geen gekke dingen doen zo op het einde van jullie reis!
    Was ff schrikken.
    Groetjes van ons.
  2. Irene Guffens:
    13 februari 2017
    Dat de auto af en toe kuren heeft, dat maakt het spannend, maar jullie moeten daar zelf niet aan mee gaan doen met de eindstreep in zicht.
    Wel leuke dierenfoto's!
  3. Moniek:
    13 februari 2017
    Oh die arme Fred!!! En het ging allemaal net zo goed! Gelukkig is het allemaal mee gevallen. Wat gaaf al die dieren zeg!!
    Ik kan niet geloven dat jullie al weer zo snel thuis zijn joh..... wat gaat dat snel zo'n 6 maand. Ik vrees dat we behoorlijk moeten afkicken als we geen reisverhalen meer ontvangen....
    Geniet nog van de laatste lootjes en tot gauw!!!!!!

xxxx M
  4. Jackson and Melinda:
    13 februari 2017
    What a beautiful picture of your motorhome! I love it. Hope Fred is recovering from his ordeal. Sounded very scary! Tell him more whiskey is always a cure for whatever ails you!
    Take care and enjoy your last few weeks!
  5. Marco en Hetty:
    13 februari 2017
    Heel veel sterkte voor Fred! Dat is schrikken!
    Wat een prachtige foto van jullie camper, echt mooi!
    En leuk he al die dieren in Florida! Dat vonden onze meiden leuker dan Disney (waar we toen ook een paar dagen zijn geweest, maar kon niet op tegen alle natuur!).
  6. Cees Vrouwe:
    Hallo Conny en Fred,

Wat een prachtige foto's en mooie verhalen van jullie reis, alleen dit laatste verhaal was wel even schrikken Fred niet te veel Tabasco gebruiken is slecht voor je bloeddruk en komen jullie wel weer veilig en gezond thuis. Wat een stoere foto van de camper.

groetjes Cees vrouwe
  7. Suuz:
    13 februari 2017
    Pas maar op met die hoge bloeddruk... the Silent dead ook wel genoemd... een arts hier gaf aan dat je in nl bij 200 druk opgehaald wordt door de ambulance. Dus goede actie Conny! Hou hem in de gaten.
    Kus
  8. Rudi van den Bogaert:
    13 februari 2017
    Het blijven mooie auto's.
    Leuke verhalen, go gadget go...
  9. Johan en Coby:
    14 februari 2017
    Dat was zeker even schrikken met die bloedneus.
    Fijn dat er dan hulp in de buurt is.
    Hoge bloeddruk is met medicijnen goed onder controle te houden is mijn ervaring.
    Dus over 12 dagen maar even naar de huisarts.
    Even rustig aan doen Fred!
    Jammer dat Conny geen foto van een wasbeer heeft kunnen maken,maar hier in Nederland kan dat ook nog.
  10. Minjon:
    14 februari 2017
    Wat een prachtige foto van de camper! En gelukkig dat het achteraf allemaal meeviel met de bloedneus van Fred. Ik wens jullie nog een paar hele fijne dagen in Savannah.
  11. Marjan Engels:
    14 februari 2017
    Leuk dat jullie zoveel dieren op jullie reis tegenkwamen. In de zomer is dat veel minder het geval. Veel plezier nog op jullie reis!
  12. Hellen en Ruud:
    14 februari 2017
    Dat jasje, die stoere Hollandse schouders, jou staat ook alles!
  13. Liesbeth:
    15 februari 2017
    Die witte eekhoorn, nooit eerder gezien. Mooie foto's ook deze keer weer. En dat ook nog meegemaakt, een bezoek aan een Amerikaans ziekenhuis. Nog veel plezier en een veilige reis!
  14. Anneke bouman ter doest:
    16 februari 2017
    Spannender hoeft niet hoor.!
    Fijn dat jullie zoveel fijne mensen ontmoeten.
    Nog een heel goed vervolg van jullie reis
    Groetjes, tante Anneke
    Mooie foto's!!
  15. Martin Oosterhuis:
    19 februari 2017
    Wat kan jij zielig kijken in dat ziekenhuis bedje .
    Ik zie dat je op die foto waar je een spelletje aan het doen ben twee drankjes staan ( whisky ? ) word je bloed ook dun van he ,
    Ha ha