Mooi Savannah en alweer naar het ziekenhuis

16 februari 2017 - Charleston, South Carolina, Verenigde Staten

Savannah is inderdaad een mooie stad. De stad is in 1733 gesticht en is vooral bekend vanwege de vele pleinen, die indringers moesten afschrikken. Lekker rondgewandeld,  souvenirs gekocht en geluncht op een terrasje. De zon scheen en het was ruim 20 graden. Normaal gesproken is het hier minder warm rond deze tijd, dus we treffen het. Toen we terugkwamen bij de auto vonden we weer eens een kaartje achter de ruitenwisser: mensen die ons graag wilden ontmoeten. Maar ze wonen 3,5 uur rijden de verkeerde kant op, dus nee.

Voor de zekerheid ook een bloeddrukmeter gekocht, en nu meten we zo’n twintig keer per dag Fred’s bloeddruk haha. Die van mij blijkt heel goed, ook nooit geweten.

De volgende dag zijn we naar Charleston gereden, met een mooie historische binnenstad, en bovendien ligt hier Fort Sumter, waar de Burgeroorlog is begonnen. Ook zijn hier veel (voormalige) plantages, met een ingewikkelde geschiedenis vanwege de slavernij, maar wel met prachtige koloniale architectuur. We vonden een camping aan een meertje, op een nog in gebruik zijnde plantage.

Maar helaas hebben we van Charleston niets gezien, want Fred kreeg ’s nachts weer een hevige bloedneus, die na een kwartier stopte. Toen we de volgende dag onderweg waren naar de stad opnieuw een bloedneus. Het was weer een enorme hoeveelheid bloed, in neus en keel, heel eng, en ik heb maar weer 911 gebeld. Achteraf was dat wel grappig: 911 bellen ging zonder erbij na te denken, terwijl Nederland toch echt een ander alarmnummer heeft. Kennelijk is het nummer er door alle Amerikaanse films en televisieseries goed ingeramd.

Al snel kwam er een ambulance, en ook een brandweerwagen, en het ziekenhuis bleek vlakbij, dus ik ben er achteraan gereden met de camper. Na telefonisch overleg met een KNO-arts is er een soort ballonnetje in de neus gebracht om het bloeden te stoppen. Een ‘rhino rocket’ heet dat hier. Dat was een heel naar gevoel aldus Fred.

We konden de volgende ochtend om 8 uur terecht bij de KNO-arts, die Fred verder zou behandelen. Eerst ben ik naar de Walmart-apotheek gegaan voor pijnstillers (op recept). Dat was ook een bijzondere belevenis: recept inleveren bij het ene loket bij de ene medewerker, ophalen na een kwartier bij het andere loket, bij een andere medewerker. Ik moest een rijbewijs laten zien, maar een Nederlands rijbewijs was onvoldoende, dus paspoort uit de auto gehaald. Mijn gegevens werden handmatig op een papieren lijst ingevuld, geen idee waartoe dat dient. Toen ging er nog van alles mis: ze konden het recept niet vinden, naar later bleek omdat ze voor- en achternaam hadden verwisseld. Toen was er een computerstoring en konden er helemaal geen medicijnen worden uitgeleverd. Dat duurde uiteindelijk maar tien minuten, maar dat weet je niet van tevoren. Tot slot moest ik naar een loket om te betalen bij een andere medewerker, naar weer een andere medewerker die de medicijnen in een papieren zak deed, en tot slot werd er een apotheker (alleen de apotheker was een man, alle hiervoor genoemde medewerkers waren vrouw) geroepen om uiteindelijk de medicijnen aan mij te overhandigen. Ik kreeg visioenen van geld halen bij een bank in India, dat gaat ook ongeveer zo. In Assendelft gaat dat allemaal een stuk sneller.

Fred voelde zich erg vervelend, door het ballonnetje, en waarschijnlijk ook van de pijnstillers. Nadat hij er al twee had geslikt heb ik de bijsluiter gelezen. Het waren zeker geen onschuldige pijnstillers (voor de experts: Tramadol, wij hadden er nog nooit van gehoord), op pagina 1 van de bijsluiter staat een aantal bijwerkingen genoemd met mogelijk dodelijke afloop! Niet meer geslikt dus.

De KNO-arts heeft de volgende ochtend de ballon verwijderd, iets hoger in de neus wat vaten dichtgebrand, maar hij kon niet goed zien wat de bron van de hevige bloedingen was geweest, omdat het nu niet meer bloedde. Mogelijk heeft de ballon de boosdoener nu afgesloten. Niet geheel geruststellend, maar de arts kon er nu niet meer aan doen.

We zijn weggegaan met neuszalf, antibiotica voor een dreigende bijholteontsteking en dikke watten als er onverhoopt weer een bloedneus komt.

De rest van de dag rustig aan gedaan, Fred voelt zich beter zo zonder ballon in zijn neus. Gelukkig is het nog steeds mooi weer en zitten we op een mooie plek: we staan helemaal alleen op een groot grasveld (bedoeld voor tentkampeerders), tussen de eikenbomen vol Spaans mos en aan een meer. In het meer is een afrastering gemaakt, zodat honden daar kunnen zwemmen zonder te worden opgegeten door alligators. Die we niet hebben gezien, wel langs en in het meer veel schildpadden. Tegen de avond steken de schildpadden hun kop af en toe boven water, grappig gezicht. Verder veel eekhoorns, altijd grappig. Af en toe komen er mensen langs om naar de camper te vragen, en van een Canadees stel hoorde ik dat er net ten noorden van Charleston een tornado was geweest, waar ook een aantal doden is gevallen. Niets van gemerkt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Moniek:
    17 februari 2017
    Hé wat vervelend joh die neus van Fred! Hoop dat ie het nu houdt tot Assendelft. Misschien extra xxl tampons in je tas stoppen Conny :-)
    Wat gaaf al die beesten om jullie heen, alhoewel die alligator's mij niet heel gerust stemmen.
    Geniet van de laatste lootjes!!!! Dikke kus!!
  2. Hellen en Ruud:
    17 februari 2017
    Gelukkig zaten jullie dit keer in de bewoonde wereld. Alhoewel zo'n tochtje met de Flying doctors ook spectaculair kan zijn, hebben ze die geloof ik alleen in Australië. Ideetje voor jullie volgende reis?
  3. Evelien en Saskia:
    17 februari 2017
    Hee daar! Dat is niet fijn allemaal. Tramadol ken ik van mijn hernia en dat is echt geen fijn spul. Ik zag er roze olifantjes mee, dus echt troep. Het is een opiaat en daar mag je niet mee het vliegtuig in zonder beschrijving of recept.
    Hopelijk gaat het snel weer beter met je Fred.... !
  4. Natasja:
    17 februari 2017
    Ha Conny en Fred, wat een pech tijdens de laatste dagen van jullie reis! Hopelijk gaat het snel weer beter. Wat hebben jullie veel meegemaakt en veel gezien zeg, geweldig! Vast een gek idee dat die prachtige reis al bijna ten einde komt! Ik kijk er naar uit om je weer te zien Conny en je ervaringen live te horen! :) Geniet er nog van!! Groetjes, Natasja
  5. Marjan Engels:
    17 februari 2017
    Als de oorzaak van de bloedingen de hoge bloeddruk van Fred is. Pillen daartegen zijn echt wel te hebben. Ik moet ze helaas sinds kort ook slikken.

Ik hoop dat jullie nog een mooie terugreis hebben. Wat hebben jullie veel beleefd! Mooi om op terug te kijken lijkt me. (met uitzondering van de gezondheidsproblemen) met hartelijke groeten, Marjan
  6. Piet en marja:
    17 februari 2017
    Jullie maken toch weer wat mee! maa Fred je heb genoeg van die rode kleur hoor maar wel vervelend is het om weer te hebben! Maar schiet al aardig op zo nog twee weekjes of loopt het even uit?? net als de reparaties onderweg. weer bedankt voor de fijne foto's en het verhaal . En nu opweg naar het weekend Fijn weekend uit het Dorp gewenst !! groetjes Piet.
  7. Martin Oosterhuis:
    19 februari 2017
    Het word tijd dat jullie naar huis gaan ,er komen steeds meer ongemakken ,en Fred een bijsluiter moet je niet lezen als je die leest van prednison word je ook niet vrolijk en die slik je als pepermuntjes ha ha . Ik las op 12 februarie dat jullie over 10 dagen thuis zijn . Dan zie je vrijdag wel weer op de club .
    We zijn al aan het trainen in het nieuwe zieken huis ,het is mooi en fris en helder maar wel erg druk ,het is soms lastig om de tafel tennis tafel neer te zetten alle verandering is geen verbetering zegt het spreekwoord een goede reis en tot vrijdag ,Gr met een knipoog
  8. Minjon:
    20 februari 2017
    Jeetje wat een gedoe! Naar hoor dat je op het laatst dit soort dingen krijgt. Gelukkig is het weer opgelost :-). Jullie maken wel wat mee zo....
  9. Vincent:
    20 februari 2017
    Idd gedoe zo tegen het einde: vervelend... Hopelijk kunnen jullie nog wel genieten van de laatste dagen van die prachtige reis!