Lake Erie tussen de motorrijders

10 september 2016 - Geneva-on-the-Lake, Ohio, Verenigde Staten

Tja, het gaat nu niet lukken om het vorige verhaal qua spannendheid te overtreffen. Maar de auto is nu eenmaal nog heel, met alle huisdieren aan boord, en we hebben niet nog eens een stinkdier ontmoet, laat staan een beer. We kunnen het niet avontuurlijker maken dan het is.

Nadat we weer op orde waren hebben we eerst wat klusjes aan de camper verricht – eindelijk het gaslek gevonden en gedicht bijvoorbeeld: een stukje rubber bleek dubbel te zitten in de verloopnippel om van de Europese aansluiting over te gaan naar de Amerikaanse. Fout van de leverancier.

En dan voor de kampeerders onder jullie nu iets over het kamperen in de VS. Er zijn ook Amerikanen die met een tent kamperen, maar veel hebben een enorme RV (Recreational Vehicle), zoals wel al eerder beschreven, of een supergrote caravan, of een schitterende Airstream. Zelfs de kleinste caravans die we hebben gezien (een soort van Eriba-model) heten dan wel ‘Mini’  of ‘Lite’, maar zijn nog steeds groot, soms met zijuitbouw, en hebben een airco op het dak. Ook de vouwcaravans hebben airco. Eenmaal op de camping gearriveerd, treedt een automatische stabilisator in werking om het ding horizontaal neer te zetten. En wij maar hannesen met stenen of wiggen, maar we staan soms ook gewoon scheef. Verder wordt er weinig gelopen of gefietst op de camping valt ons op. Nu zijn de campings vaak veel groter dan in Europa, en ook de sanitairgebouwen zijn verder verwijderd van de kampeerplaatsen dan wij gewend zijn, maar Amerikanen pakken ook sneller de auto. Wij zijn waarschijnlijk de enige idioten die met een volle afwasteil bijna een kilometer lopen om de afwas te doen. Verder zien we weinig mensen buiten zitten, totdat het kampvuur aangaat. Ook zien we weinig kookactiviteiten (behalve de bbq), wel worden er afhaalmaaltijden gehaald. Verder valt ons op dat overal ontzettend veel regeltjes hangen: huisdier aan een lijn van maximaal 6 feet (ongeveer 2 meter), niet in je eentje zwemmen (in een zwembad van maximaal 1.50 meter diep), alcohol is verboden, roken ook, maximumsnelheid van 5 mijl per uur, enz. Om bang van te worden. Maar de grap is dat niemand zich eraan houdt. En omdat wij ons graag aanpassen aan de mores van ons gastland…

Over klusjes aan de camper gesproken: we ontdekten al in Baltimore een houten rondje op het dashboard, zie foto. Dat hebben we er zelf niet opgezet. Weet iemand van de mannen die aan de camper hebben gewerkt misschien waar dit vandaan komt? En vooral waarvoor het dient?

We rijden nu steeds verder westwaarts, langs Lake Erie, dat de grens met Canada vormt, naar Cleveland. Prachtige route langs het meer, dat meer op een zee lijkt dan een meer. Onderweg hoorden we dat veel illegale immigranten vanuit Canada hier oversteken naar de VS. Ook hoorden we dat het hier veel te warm is voor de tijd van het jaar, net als in Nederland dus. Het is hier inderdaad nog steeds bloedheet: 33 graden en een hoge luchtvochtigheid.

Langs Lake Erie zijn veel wijngaarden. Nu zijn we tot nu toe niet onder de indruk van de Amerikaanse wijnen: te zoet. En zeker gezien de prijs: je betaalt minimaal 10 dollar voor een fles wijn. Anderhalve liter wijn is net iets goedkoper, maar ja, dat past weer moeilijk in onze koelkast. Dus uit pure nood maar aan de whiskey of bourbon. Lekkerder en betaalbaarder. Iedere staat heeft overigens andere regels voor de verkoop van alcohol. Supermarkten verkopen vaak geen alcohol, soms alleen bier, soms ook wijn, maar meestal moet je voor alcohol naar een ‘Liquor Store’, vaak naast de supermarkt.

We doen vaak onderweg boodschappen, en bij de kassa’s van de supermarkten liggen allerlei sensatiebladen. Op de voorpagina van een soort van Privé stond een foto van Hillary Clinton, meer dood dan levend. We zijn nu helemaal op de hoogte van haar medische geschiedenis: ze lijdt aan Alzheimer, heeft al drie beroertes achter de rug, heeft last van woedeaanvallen en haar lever is aangetast door overmatig drankgebruik. Later bleek dat ze ‘slechts’ een longontsteking had.

Wat ons verder opvalt, rijp en groen door elkaar: hoe schoon het overal is (we zijn nog niet in echt foute buurten in de steden geweest), het dunne wc-papier, de hartelijke mensen, de lege veranda’s, het grote aantal werkende ouderen, en de ‘drive-thru’s. Wat in Nederland drive-in heet - bijvoorbeeld bij McDonalds en ik herinner me een drive-in bioscoop ergens in Drenthe – zijn hier ‘drive-thru’ apotheken, banken, en we hebben een ‘drive-thru’ theater gezien. En met die drive-thru dingen moeten wij rekening houden: Wij zijn te hoog (11 feet en 2 inches hebben we nu uitgerekend. Meters zijn hier in de ban, net als kilo’s). Verder valt ons de grote hoeveelheid Amerikaanse vlaggen op, bij de huizen, in de restaurants, op t-shirts, op handdoeken, en we zagen zelfs tuinstoelen in de kleuren van de Amerikaanse vlag. En niet te vergeten bij de steunbetuigingen aan Trump, die toch echt talrijker zijn dan die aan Clinton. We hebben inmiddels wel een Clinton-stemmer gesproken: hij vindt dat Bill Clinton het land veel welvaart heeft gebracht en verwacht dat ook van Hillary.

We wilden aan Lake Erie kamperen, en hadden gehoopt op weer een heel rustige kampeerplek in een State Park bij Geneva. Eenmaal in het dorp Geneva ontdekten we dat er op dat moment een jaarlijks festival van motorrijders gaande was, en we kwamen middenin het feestgewoel, tijdens een mega onweers- regenbui, tussen heel veel en heel erg dronken motorrijders terecht. We zagen ook een aankondiging van een ‘bikini car wash’. Ik wil niet weten wat dat überhaupt is. De camping bleek ook vol, en we hadden geluk dat er nog net één plek beschikbaar was op het zogeheten ‘overflow’-veld. Naast een hele groep motorrijders die heel dronken was – maar als altijd heel hartelijk - en dan gingen ze ook nog het dorp in om nog meer te drinken. Maar het was inmiddels nog harder gaan onweren en heel hard gaan regenen, dus we besloten te blijven. Die avond dus geen hout sprokkelen en geen kampvuur, zoals we inmiddels gewend zijn. De volgende ochtend hoorden we overigens dat we op een plek hadden gestaan die door iemand anders was gereserveerd en betaald. Maar dat was nergens aan te zien. En we stonden op een zogeheten ‘walk-in site’, die kun je niet van tevoren reserveren. Wel zagen we die avond een mega-motorhome al zoekend voorbijrijden, dat was misschien degene wiens plek we bezetten bedachten we later.

1. Martin Oosterhuis:
    14 september 2016
    Hoi daar
    Dat ik las geen alcohol op de de plek waar jullie zaten kreeg ,meteen een diep medelijden met fret maar gelukkig was dat maar even het werd bijgesteld verder in het verhaal .
    Wat een heerlijke winkeltjes bij die Amishe .
    Die kleding van de dames Amishe vind ook wel een prima idee voor het vrouwelijk schoon hier vooral dat onderdanige ( grapje )
    Veel plezier alvast met het volgende avontuur Gr Martin PS fret heb weer een flinke Jaap op me arm de vellen hingen er bij begin er aan te wennen hoor
  2. Paulien:
    15 september 2016
    Geweldige verhalen Conny! We rijden in gedachten mee.Groeten ook Fred van Rudi en mij.
  3. George en Ineke:
    15 september 2016
    meedenken over een houten rondje (zie foto)?????
    Welke foto.
    Maar als ik mij goed herinner zat dat rondje geplakt over de ruitenwissermotor.
    Er waren twee voorwerpen,die ik apart gelakt heb, die tegen de onderkant van de kastjes boven het dashboard moesten komen. Misschien is dit een van de twee.
    Ik hoop niet dat de camper nu al sporen van "hout"moeheid gaat vertonen.
    Maar je kent de garantievoorwaarden
    Desondanks voorspoedige reis verder
    george en ineke
  4. Conny en Fred:
    16 september 2016
    Foto van het mysterieuze knopje op het dashboard is inmiddels toegevoegd:-)
  5. Marco en Hetty:
    18 september 2016
    Zoo herkenbaar het kamperen in de VS!
    En dan idd die waarschuwingen. Wij zagen ook nog bij een zwembad voor peuters (enkeldiep): niet duiken...
    We herinneren ons ook wel het gemak waarmee je aanspraak hebt op een camping. Voor je het weet ben je uitgenodigd om de camper van binnen te bekijken (ook heel indrukwekkend groot...), is dat ook jullie ervaring? Jullie hebben vast veel bekijks met jullie klassieke, bijzondere camper.
    groetjes Marco en Hetty
  6. Tom:
    18 september 2016
    ik herken het niet direct het rondje het is multiplex welke dikte? en de diameter?
    Groeten Tom Menger