Sleutelen, nog meer sleutelen, en leuke stad Minneapolis

30 september 2016 - Minneapolis, Minnesota, Verenigde Staten

Om te beginnen willen we nogmaals benadrukken hoe leuk we het vinden dat zoveel mensen ons blog lezen en erop reageren!

We zijn in kou en regen door de dunbevolkte zuivelstaat Wisconsin gereden: dichte bossen en later uitgestrekte zuivelbedrijven. Koeien hutje-mutje op elkaar helaas. Het kenmerk van de staat wordt vaak ook vermeld op de kentekenplaat: Dairy State Wisconsin, en ook Garden State New Jersey. In Wisconsin zag Fred voor het eerst een beer: een pas geschoten zwarte beer lag in de laadbak van een pick-up truck. Maar nog steeds geen levende dus. We zijn ook in een andere tijdzone beland: van Eastern naar Central time, het verschil met Nederland is nu 7 uur.

Intussen raakte de accu steeds leger en was het gaslek er nog steeds, dus nu moest er echt gesleuteld worden. Ook hadden we een ruitenwisser verloren aan de bijrijderskant. Dat hadden we al eerder meegemaakt in Andorra. Het was al donker, het regende, en stoppen en zoeken had geen zin. Fred kwam op het idee om de kilometerstand te noteren en de volgende dag als het licht was op die plek te gaan zoeken. Een heel goed besluit want op de camping bleek dat de wisser met moer achter de grill was blijven hangen.

Het echte sleutelen gebeurde in Minneapolis, waar het weer gelukkig beter was: rond de 20 graden, droog en zonnig. Al gauw constateerde Fred dat inderdaad de dynamo stuk was. We hebben 2 grote accu’s in gebruik die tijdens het rijden door de dynamo worden opgeladen: de ‘auto-accu’ (voor o.a. het starten van de auto en de autoverlichting) en de ‘huishoudaccu’ (voor de koelkast, de binnenverlichting en de usb-aansluitingen). Tot onze verbazing deed de ‘auto-accu’  het steeds nog wel en konden we gewoon rijden, maar de koelkast en de usb-aansluitingen hadden het inmiddels begeven. Bij een temperatuur van 10 graden is een niet-werkende koelkast gelukkig niet zo erg. En bovendien hebben we ook een zonnepaneel op het dak, zodat de koelkast het op enig moment weer ging doen. Maar de dynamo moest echt worden gerepareerd of vervangen. We hebben op internet een specialist in dynamo’s en startmotoren gevonden, middenin Minneapolis, en we zijn daar wonder boven wonder zonder TomTom (die laadde ook niet meer bij) in één keer naartoe gereden. Het bleek een smoezelig ogend bedrijfje te zijn, maar gelukkig wel met mensen die er verstand van hebben. Fred is op de parkeerplaats achter het bedrijf onder de auto gekropen en heeft de dynamo er onder uit gehaald. Déja vu: ooit in Ierland een versnellingsbak uitgebouwd op een vergelijkbare plek met allemaal losse kiezels en andere brokken steen. De volgende dag na het sleutelen ontdekte Fred toen tijdens het douchen dat hij helemaal onder de vieze vlekken zat op z’n zij en schouders. Toen hij me vroeg die schoon te maken bleken het pijnlijke blauwe plekken. Hij wist nu de volgende dag dat de plekken die hij nu zag geen vlekken van olie of smeer waren. En geen verzoek om schoon te maken.

De dynamo – spiksplinternieuw  overigens, niet alles aan de camper is oud - bleek inderdaad doorgebrand en omdat het inmiddels einde van de middag was en het bedrijf dicht ging, moesten we de volgende dag terugkomen. Dus de dynamo er weer onder gezet, want ook al werkt hij niet, zonder dynamo kun je niet rijden heb ik inmiddels begrepen (dient ook als spanner voor de v-snaar van de waterpomp). Intussen was overbuurman John, die ook een garage had, erg behulpzaam. We mochten gebruik maken van zijn wc’s, en ik kreeg een kop koffie. Dat bleek een beker van een halve liter te zijn uit een enorm en glimmend Nespresso-achtig apparaat, maar dan 5 keer zo groot, en ook met cups die 5 keer zo groot zijn, en met 5 keer zoveel suiker in de cappuccino-mix.  Als Fred aan het sleutelen is (dat komt vaker voor tijdens vakanties) bestaat mijn takenpakket uit: gereedschap aangeven, schroefjes los- en weer vastdraaien, af en toe een pedaal intrappen – afhankelijk van wat er stuk is – en zorgen dat de beesten te eten en drinken hebben en niet weglopen. En lekker een boek lezen! Aan het eind van de dag reden we dus met een nog niet gerepareerde dynamo terug naar de camping, maar nog eerst even langs de Walmart om boodschappen te doen. Tja, en toen startte de auto niet meer. Een keer houdt het op. Een auto starten met alleen een zonnepaneel lukt niet, dus de generator die het gelukkig altijd doet – mits er voldoende benzine in zit - tevoorschijn gehaald en een half uur laten draaien, waarna de auto startte.

De volgende dag is de dynamo gerepareerd, het bleek een constructiefout: onbalans in de rotor, er bleken schuurplekken te zien. Het uiterlijk van een bedrijf zegt dus niks, wat een vaklui. Vergelijk dat met ons eerdere bezoek een officiële Nissan-dealer vanwege de remblokjes. Daar konden ze alleen iets opzoeken in een computer – ze hadden niets aan een tekening en foto met maten van de remblokjes - maar toen bleek dat de auto van voor 1997 was hield alles op. De dynamo er weer in gezet, en…toen werkte hij niet! Gelukkig ontdekte Fred al gauw dat hij twee draadjes had verwisseld, en dat was snel opgelost. Intussen waren we ‘trending topic’ op Facebook, begrepen we van een werknemer van John. Afscheid genomen van alle garagemensen en adressen uitgewisseld met John: hij komt in april naar Amsterdam en komt misschien langs. Onze ervaring leert dat dat in de praktijk waarschijnlijk niet gebeurt, maar je weet maar nooit. Blij met de weer werkende dynamo teruggereden naar de camping, en toen constateerden we op 5 km afstand van de camping dat de motor olie lekte en niet zo’n klein beetje ook. En, erger, de remmen werkten plotseling niet meer! Olie bijgevuld en heel voorzichtig teruggereden naar de camping, zonder ongelukken. Motorrem en handrem boden wat uitkomst. De volgende dag bleek dat de olieleidingen op het pompje op de dynamo niet goed waren aangedraaid. Dat zorgde voor de lekkage en ook voor het niet werken van de rembekrachtiging.

En dan het gaslek: Fred had inmiddels ontdekt dat het reduceerventiel lek was. Gelukkig hadden we er nog 1 bij ons, maar helaas: ook lek. Naar kampeerwinkel Camping World voor een nieuw reduceerventiel, maar helaas: in de VS werken ze niet met dezelfde reduceerventielen (ze vinden gasslangen te gevaarlijk en werken alleen met pijpen, aldus Camping World). Naar een gasbedrijf doorverwezen, waar we er één hebben laten maken. Opgelost dachten we. Maar nee, we roken en hoorden nog steeds gas, zij het iets minder. Nog een keer alles nagelopen en er bleek nog een koppeling te lekken. Vastgedraaid met drie slangenklemmen en nu lijkt het echt opgelost. Fred hoopt nu dat hij minimaal een week zijn gereedschapskist niet hoeft aan te raken.

Tussendoor zijn we ook in Minneapolis geweest. Leuke stad, en wat ons vooral opviel was dat er zoveel slanke mensen waren! Dat zijn we niet meer gewend. Maar in Minneapolis zagen we mensen fietsen, hardlopen, skaten, snelwandelen, heel opvallend. Minneapolis was ooit het centrum van de meelindustrie, met veel molens aan de oevers van de Mississippi. Er staan nog restanten van molens en meelfabrieken en dat wordt nu zo goed mogelijk hersteld. Ook staat er het opvallende Guthrie-theater van staal en glas met als bijzonder detail de zogeheten ‘Endless bridge’ met uitzicht op de Mississippi. Er waren natuurlijke watervallen in de Mississippi (de enige), die wat zijn aangepast en nu in een grote waterkrachtcentrale de stad voorzien van stroom (oorspronkelijk bedoeld voor de meelindustrie). In downtown Minneapolis zijn we naar de Nicolett Mall gewandeld, in de Lonely Planet omschreven als een aantrekkelijk en voetgangersvriendelijk gebied met winkels, bars en restaurants, en bovendien een standbeeld van Mary Tyler Moore. Voor de mensen die net als Fred stammen uit de tijd van de zwartwittelevisie misschien bekend, maar ik had er nog nooit van gehoord dus hierbij: Mary Tyler Moore figureerde in de Dick Van Dyke-show. Helaas werd de Nicolett Mall ingrijpend gerenoveerd: de hele straat lag eruit en ze hadden ook het standbeeld van Mary Tyler Moore tijdelijk verwijderd…Gelukkig nog wel aanwezig: een fantastisch bouwwerk van Frank Gehry, dat een kunstmuseum herbergt. Ook bij Minneapolis: het grootste winkelcentrum van de VS, met behalve winkels ook bioscopen, een pretpark en een enorm zeeaquarium. Maar we zijn er niet geweest.

Eenmaal terug bij de auto kwamen we bijna niet weg van de parkeerplaats: er bleven maar mensen foto’s maken van de auto en vragen stellen. Zo kwam er een vrouw op de fiets voorbij, die van haar man had gehoord dat er een bijzondere auto stond geparkeerd, en ze was er speciaal voor aan komen fietsen. Ook zat er een briefje op de deur van de Midwest Overland Society, die wilde graag een afspraak met ons maken. Minder leuk was dat we tot de ontdekking kwamen dat onze TomTom weg was. Waarschijnlijk gestolen toen de auto bij de garage stond. We hebben het de dief ook wel makkelijk gemaakt: de TomTom lag op het dashboard, de voordeur stond open (die kon niet meer dicht omdat de motorkap op de voorstoel lag) en we hebben de auto inderdaad even onbeheerd achtergelaten. Onze honden lagen buiten, maar we hadden al eerder geconstateerd dat deze waardeloze waakhonden zijn: die begroeten iedereen even vriendelijk. Inmiddels hebben we bij de Walmart een nieuwe TomTom gekocht: een handig als aanvulling op papieren kaarten, vooral in steden. Ook kunnen we met de TomTom zien hoe hard of zacht we rijden: de wijzer van onze kilometerteller slingert zo hard heen en weer dat er een marge is van 30 mijl per uur. (De kilometerteller is inmiddels mijlenteller, omdat we veel grotere banden hebben dan de oorspronkelijke).

1. Paulien:
    4 oktober 2016
    Genieten,rijden, schrijven, maar vooral sleutelen,sleutelen en sleutelen. Fred blijft nog steeds zichzelf.Haha!! Have fun toghetter.
  2. Ellen:
    4 oktober 2016
    Wat een belevenissen weer! Ik hoop van harte dat het inderdaad lukt om het gereedschap nu een tijdje niet te hoeven gebruiken. Met alle bekijks is het wachten nu nog op een televisieploeg en daarna zijn jullie 'wereldberoemd' in Amerika. En volgens mij moeten de boekuitgevers in de rij staan op enig moment; niet alleen vanwege de geweldige verhalen maar ook vanwege de prachtige foto's. Groet, ellen
  3. Anneke bouman ter doest:
    4 oktober 2016
    Gelukkig zien jullie ondanks het sleutelen heel veel. Interessant ook dat er zoveel mensen op af komen.Heel veel plezier verder en minder sleutelen toegewenst.
    Thea en ik gaan morgen naar Dresden. Dus reageren we niet meteen.
  4. Marcelis:
    4 oktober 2016
    oeps, het is toch wel erg om te moeten vaststellen dat ik ook van de zwart wit tv ben (geweest). Goede reis weer, marcelis
  5. Minjon:
    4 oktober 2016
    Wat een mooi verhaal weer. Ik kan me voorstellen wat een bezienswaardigheid jullie elke keer weer zijn :-)
    Maar ook goed om te lezen dat er ook hulpvaardige mensen op jullie pad komen. Goede reis verder en vooral veel plezier!
  6. Beppie:
    4 oktober 2016
    Conny, jij wordt nog een technisch expert, knap hoor. Een fijne reis verder zonder al teveel mankementen!!!
    Groeten
  7. Gertruce:
    4 oktober 2016
    Debet is genieten en leerzaam jullie verhalen te lezen. Nog even en Conny repareert alles zelf. Ik moet steeds zo terug denken aan de keren dat wij stilstonden met deze Goelette, toch hadden we er een bijzondere tijd mee, deja vue
  8. Marco en Hetty:
    4 oktober 2016
    We kunnen ons voorstellen dat het zelfs Fred het sleutelen teveel wordt. Misschien reist jullie faam jullie wel vooruit en blijven garages nu langer open... Nee we hopen echt dat het nu wel gedaan is met (gas) lekken (vonden we echt wel zorgelijk) en stroomvoorziening.
    Wel grappig dat er steeds meer mensen benieuwd zijn naar jullie camper!
    Levert wel prachtige verhalen (ben het met Ellen eens, dit zou een heel mooi boek worden!
    groetjes, Hetty en Marco
  9. Enrico van Steen:
    4 oktober 2016
    Conny ik ben weer even bij, je kan wel reisverhalen gaan schrijven, geweldig,fred zoek eerst een brok karton voor je onder de wagen kruipt, bevalt erg goed kan ik je vertellen, fijne voortzetting, ik geniet ervan, groeten Enrico
  10. Ton en Agnes:
    4 oktober 2016
    fijn om te horen dat Fred af en toe toch nog mag sleutelen, stel je voor dat dat niet meer gebeurt. leuk hoor jullie reisverhalen.
  11. Paul:
    4 oktober 2016
    Mooie verhalen Conny! Ondanks al het gesleutel toch al 10.000 km afgelegd en als ik het goed heb geteld 11 staten bezocht. We volgen jullie met de kaart erbij. Benieuwd waar de reis jullie gaat brengen. Geniet ervan, doen wij ook. Hartelijke groeten Mariëtte en Paul
  12. Paul:
    5 oktober 2016
    Heerlijk, voor t slapen gaan nog even kijken of er n update is! Wel veel werk Fred!
  13. Piet en marja:
    5 oktober 2016
    Een goede morgen Buurtjes of avond bij jullie? Hier is er Kermis en vanmiddag even heen ,met Kaylee en Dylano ook gezellig toch. En Fred zit je even niet mee zoals ik lees ,maar een leuk verhaal, en gewoon even onder de Koe en de pan is vol .Kan Conny gewoon even Brinta voor je maken na het gesleutel. Je erft staat er goed bij ,dus dat probleem heb je niet. Groetjes van ons de buren over de sloot.
  14. Martin Oosterhuis:
    5 oktober 2016
    Begon al ongerust te worden 26 september het laatste verhaal ik denk die liggen in een ravijn of zo dus niet gelukkig dat verhaal van die smeervlekken herken ik wel heb er ook geregeld veel en ook ik hoor bij de catogarie wat betreft zwart wit en mary Taylor moor was trouwen best leuk nou lui het gaat jullie goed Gr Martin
  15. Fred en Terey:
    5 oktober 2016
    Hallo lieve mensen en dieren,
    Jeetje wat maken jullie toch een hoop mee, en wat hebben jullie al veel gedaan en gezien. Wij hebben net alle verhalen achter elkaar zitten lezen, ongelooflijk en wat schrijf jij geweldig Conny, heel beeldend. Vreselijk leuk al die mensen die jullie ontmoeten en ja natuurlijk zijn jullie een attractie op zich met zo'n camper.
    Wij genieten erg van jullie, tis net of we achter in de camper zitten, je sleurt ons zo mee in het verhaal.
    We hopen met jullie dat er voorlopig niet meer gesleuteld hoeft te worden. Liefs en een dikke kus van Fred en Terry