Natuurlijke bruggen, terreinrijden en gestrand met een kapotte dynamo

2 november 2016 - Capitol Reef National Park, Utah, Verenigde Staten

‘Gestrand met een kapotte dynamo’ klinkt natuurlijk niet goed en dat is het ook niet. Maar we hebben gemerkt dat de bezoekersaantallen van deze blog enorm stijgen als er een beetje drama in de titel zit. Vandaar! (Wees gerust: we kunnen niet zien wie precies onze blog bezoeken, we zien alleen de aantallen).

Na een paar dagen (Pueblo-)cultuur was het weer tijd voor natuur. Ik betrap me wel eens op de gedachte ‘Weer een National Park, zou dat nu weer iets nieuws bieden?’. En het antwoord is ja, het is overal weer anders, en het verveelt nooit. Nu was het tijd voor een park met drie natuurlijke bruggen. Zo op het oog lijken de natuurlijke bruggen erg op de natuurlijke bogen in het Arches National Park, maar we weten nu dat bogen ontstaan door wind en regen, en bruggen door erosie via stromend water: het doorbreken/-spoelen door een meanderende rivier wanneer stukken rivier te dicht bij elkaar komen. De doorbreking is altijd van twee kanten tegelijkertijd en de rivier is dan ineens een stuk korter. Ook hier prachtige canyons, mooie wandelingen, en we zagen ook kleine gele bloemetjes. Heel veel bloeiends zien we niet in dit seizoen (en dan ook nog in de woestijn), en de gele bloemetjes vielen ons echt op. De cactussen zijn hier overigens al wat groter.

’s Avonds op de camping in het park heeft Fred weer eens een kampvuur gemaakt, met gevonden hout. We maken er een hobby van om geen hout te kopen, maar alleen met gevonden hout een vuur te stoken. Fred zei dat hij weer een takje had gevonden. Die brandde de hele avond en was de volgende dag nog niet voor een tiende opgebrand. Een takje dat wel een enorm sleepspoor had veroorzaakt.

De campings in de parken zijn doorgaans heel rustig, maar deze keer niet: rond 20 uur (in het stikdonker) kwam een pick-uptruck de camping oprijden, om 5 keer de camping rond te rijden voor een plek. Later bleek dat er nog een auto met caravan bij hoorde, ze wilden samen op de toch al niet ruime plekken. Ze hebben er bijna een uur over gedaan om in te parkeren, al die tijd met draaiende motoren en een hoop geschreeuw (aanwijzingen van de een aan de ander). Toen ze eindelijk goed stonden begon Fred te applaudisseren, en alle andere campinggasten die ook buiten bij een vuur zaten deden hem na.

Daarna naar Capitol Reef National Park gereden, via een adembenemende route, met mooie uitzichten op de Colorado, en cowboys die net als in de film kort hun hoed aanraken ter begroeting. We hebben onderweg een stukje terrein gereden bij Lake Powell, een stuk van de Colorado dat erg rustig is vanwege een grote dam. De auto deed het erg goed in terrein, alleen de huisdieren vonden het wat minder, al dat gebonk op het pad.

Inmiddels hadden we wel ontdekt dat de accu’s niet meer bij werden geladen, en we waren bang dat de dynamo weer stuk was. Dat bleek inderdaad het geval. De constructiefout was kennelijk met de eerdere reparatie onvoldoende opgelost. We besloten de accu’s af en toe met de generator bij te laden, onderweg de auto steeds op een heuveltje te parkeren (helemaal niet moeilijk in het bergachtige Utah) en in de eerste de beste stad (dat is een stuk moeilijker in Utah: steden zijn hier dun gezaaid) op zoek te gaan naar een bedrijf dat verstand heeft van dynamo’s.

Capitol Reef was prachtig, hele nauwe kloven met weer mooie kleuren, restanten van uraniummijnen, inscripties van pioniers die het gebied eind 18e eeuw verkenden, en rotstekeningen.

Het idee was om daarna via Highway 12 (tip van Hans) naar Bryce National Park te rijden, maar omdat de accu leegliep werkte de koelvin nauwelijks meer en moesten we om de haverklap stoppen om de motor te laten afkoelen en de radiator bij te vullen. Dat schoot niet op, dus we besloten op zoek te gaan naar de eerste de beste garage in plaats van de eerste de beste stad. Een garage was nog eens 20 km rijden, heuvelop, warme motor, dat waren hele lange kilometers. Bij de garage gingen ze op zoek naar een soortgelijke dynamo, maar die vonden ze niet. Reparatie door een gespecialiseerd bedrijf leek een beter idee. Dat bedrijf bevond zich bijna 100 km verderop. Zucht. Maar dat moest wel lukken, als onze accu weer vol zou worden geladen, wat de garage voorstelde en wij uiteraard accepteerden. Intussen was er contact geweest met het bedrijf, en Kerry, die naar de dynamo zou kijken, adviseerde ons om naar de ‘Butch Cassidy Campground’ in Salina te gaan, 10 mijl vanaf het bedrijf, en dan zou hij daar onze dynamo ophalen en gerepareerd terugbrengen, zo was het plan. Goed plan. Salina bevindt zich helaas niet langs de beoogde Highway 12, maar het was niet anders.

We hadden begrepen dat de weg naar Salina eerst een tijd omhoogging, een bergpas op, en dan alleen nog maar bergaf. Dat geloofden we niet erg, maar het bleek haarfijn te kloppen. Het was al 17 uur toen we vertrokken, en we waren al voorbereid op een heel stuk in het stikdonker rijden (niet fijn met een leeglopende accu), maar we gingen als een speer: de laatste 40 kilometer waren alleen maar bergafwaarts en, zonder gebruik koelvin en toch steeds ongeveer 90 km per uur, kwamen we in de schemer aan bij de camping. Waar meer dan voldoende plek was, en WiFi, en eindelijk weer eens een echte en hete douche!

1. Jos en ien:
    5 november 2016
    Dat is een tegenvaller. Zitten we hier in het kikkerlandje mee te genieten van jullie reis, maar leven ook mee met de kleine tegenslagen van jullie reis-leven. Blijkt nu dat jullie die rampverhalen alleen gebruiken om de lezersaantallen op te vijzelen... Ik geloofde het eigenlijk ook niet allemaal...

Goede trip verder!
    Ien en Jos
  2. Evelien en Saskia:
    5 november 2016
    Hier nog wat ramptoeristen.....we lezen alles mee en zeker als er wat spannends is. Maar dat is dan meer uit zorg ;-) dat begrijpen jullie natuurlijk wel.
    Veel plezier nog en doe (toch maar) voorzichtig. X
  3. Anneke bouman ter doest:
    5 november 2016
    Het blijft mooi en spannend.
  4. Irene Guffens:
    5 november 2016
    Mooi en leerzaam verhaal weer. Zelfs Rob heeft jullie blog ontdekt en leest mee.
    Ik ben alleen bang dat we van alle technische verhalen niet al te veel snappen.
    Verder ben ik benieuwd naar foto's van Bryce Canyon, waar wij in 1981 waren. Prachtig vonden we het daar.
  5. Johan en Coby:
    5 november 2016
    Alweer een spannend verhaal met daarbij hele mooie foto's.
    Ik ben telkens weer verbaasd als zich weer een probleem met het voertuig voordoet hoe Fred en jij dat weer oplossen.
    Ook zo benieuwd hoe de verkiezings uitslag zal zijn!
    Ook hier is de de verkiezing van de lijsttrekkers voor de PvdA al begonnen.
    Goede reis verder hopelijk met iets minder pech.
  6. Marco en Hetty:
    9 november 2016
    Marco vroeg zich al af of er nog een deel van de motor is dat nog niet is aangepast of vervangen. We moesten natuurlijk ook lachen om de ramptoerist aantallen (horen we nu ook bij). Straks eindig je je verhalen nog met een cliffhanger zoals: en op de camping aangekomen bleek de accu bijna leeg.....
  7. Fred en Terey:
    9 november 2016
    Heerlijk om de verhalen te lezen, er schuilt echt wel een goede schrijver in jou Conny. En het is ook echt jullie Story anderen overkomt die dingen niet die jullie allemaal meemaken.
    Moet je echt wat mee doen. Mooie reis verder samen.

Liefs van Fred en Terry