Bruisend New Orleans, ongenode gasten en alligators die marshmallows eten!

3 februari 2017 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

In New Orleans hebben we (tip van Benny en Anja die we helaas niet meer zullen zien maar met wie we nog wel ervaringen uitwisselen) een camping gevonden vlakbij de stad. Schoon, veilig, bushalte aan de overkant, aardige beheerder, super. Minder super was het lawaai ’s avonds laat van raceauto’s. We dachten dat er een racecircuit in de buurt was, maar er bleek een televisieserie te worden opgenomen over illegale straatraces.

We zijn elke dag met de bus de stad ingegaan, om vervolgens op de tram te stappen. Het leuke van de bus is dat je alle tijd hebt om naar buiten te kijken en om mensen te kijken. New Orleans is een van de gewelddadigste steden in de VS en vorig jaar zijn er meer mensen doodgeschoten dan ooit, dus we waren heel benieuwd wat we daarvan mee zouden krijgen. Niets, zo bleek. We zagen wel veel daklozen in de stad, net als in alle steden hier.

Als je aan New Orleans denkt, denk je meteen ook aan orkaan Katrina die hier in 2005 heeft gewoed. De beheerder van de camping was een van de velen die was geëvacueerd en wiens huis was overstroomd. Hij kreeg eerst een schadevergoeding van de overheid, maar werd er later van beschuldigd gelogen te hebben over de plaats van zijn huis en moest het geld terugbetalen. Uiteindelijk bleek het toch in orde en kreeg hij alsnog zijn geld terug. Volgens hem functioneerde nu alles wel weer in New Orleans, maar hij zei dat veel mensen nog nachtmerries hebben over water, en hij vond het nog steeds een raar idee dat hij van vroegere buurtbewoners geen idee heeft of ze de storm hebben overleefd, en zo ja waar ze gebleven zijn. Op de een op andere dag zag hij deze mensen niet meer. Ook vertelde hij dat de sfeer was veranderd, zonder dat hij precies kon uitleggen waar hem dat in zat. We hebben een museum bezocht over Katrina (en de vele andere natuurrampen die Louisiana hebben geteisterd), heel indrukwekkend hoe mensen elkaar hebben geholpen en hoe New Orleans weer is opgekrabbeld.

Het historische deel van New Orleans, het French Quarter, is beroemd vanwege het ijzerwerk aan de huizen, zowel giet- als smeedijzer. Prachtig. Omdat Mardi Gras (carnaval) nadert, zijn veel balkons al versierd met vlaggen. Verder: antiekwinkels, historische forten, straatmuzikanten, slenteren over de French Market die al sinds de 18e eeuw bestaat, langs de Mississippi lopen, terrasjes, en dat alles bij 20-25 graden. Dat noemen ze winter hier. In de zomer schijnt het niet uit te houden te zijn, zo warm en vooral zo vochtig. We zijn ook een avond de stad in gegaan, we hadden gehoord dat we in plaats van naar het bekende Bourbon Street beter naar Frenchmen Street konden gaan. Dat was erg leuk: allemaal kroegjes met live jazz en blues, en ook op straat fantastische muziek, waaronder een grote brass band.

We hebben ook een oude oorspronkelijk katholieke begraafplaats bezocht, interessant vanwege de soms enorme graftombes. Dat kan alleen met een gids, voor 20 dollar p.p., wat wij achteraf overdreven veel vonden, maar goed, we hebben nu wel het familiegraf van Nicolas Cage gezien (waar nog niemand in ligt) en een verklaring gehoord voor het feit dat er hoofden verdwenen waren uit een Italiaanse tombe: die zou Dennis Hopper mee naar huis hebben genomen tijdens de opnames van Easy Rider, na een soort drugsorgie met o.a. medespeelster Karen Black. Een andere verklaring is dat de hoofden na een storm zijn verdwenen. Maar wij vinden de Dennis Hopper-versie leuker. Het schijnt destijds zo erg te zijn geweest met de drank en drugs dat Peter Fonda zich überhaupt niet meer kon herinneren aan de film te hebben meegewerkt.

Eén keer bij de bushalte ontmoetten we de Canadese Gail en Gerard, die op dezelfde camping stonden als wij. Toevallig gingen we tegelijk de stad in en kwamen we tegelijkertijd weer terug. In de bus hebben we een praatje met ze gemaakt. Al gauw kwam Gerard met een biertje in zijn hand naar ons toe, en we boden hem een stoel aan, en een biertje. Dat was rond 6 uur. Wij hebben maar twee stoelen (en twee viskrukjes), en ik was intussen op een viskrukje gaan zitten. Hij ging naar hun camper, en kwam terug met hun eigen stoelen, en Gail was er ook bij komen zitten. Om vervolgens pas tegen elven weg te gaan! Het waren best aardige mensen, maar de toegevoegde waarde was voor ons eerlijk gezegd zeer gering.

We hebben ook eindelijk alligators gezien! We hebben een boottocht gemaakt door het moeras, we zagen ‘river boats’, alligators, slangen, kikkers, schildpadden, wasberen, wilde varkens en prachtige vogels met goudkleurige vleugels. Ze heten dan ook ‘golden wing blackbirds’. De alligators, wasberen en varkens kwamen niet helemaal vanzelf naar ons toe, maar werden gelokt met marshmallows! De wasberen stonden ons al op te wachten, dit is een dagelijks ritueel. Heel grappig gezicht. De alligators zijn in de winter minder actief, in de zomer zwemmen ze mee met de rondvaartboten, en zijn marshmallows waarschijnlijk niet nodig.

Tot slot: ook al is onze reis alweer bijna ten einde, we blijven het leuk vinden reacties te ontvangen!

1. Ada Marquart:
    7 februari 2017
    Leuke stad New Orléans, wij waren er in november een paar dagen. We hebben genoten van het mooie weer en de levendigheid op straat en de muziek. Toen wij een keer op een terrasje in Bourbon Street zaten vroegen mensen mij de weg, zag er zeker uit alsof ik er thuis hoorde :-). De begraafplaats hebben wij zonder gids over gelopen. Wat ook de moeite waard was is het WOII museum.
    Geniet nog even van jullie tijd daar
  2. Anneke bouman ter doest:
    7 februari 2017
    En ik blijf het erg leuk vinden om jullie te volgen tot het eind.
    Veel plezier met het vervolg!
  3. Evelien en Saskia:
    7 februari 2017
    Tuurlijk lezen we nog mee! Is het alweer bijna voorbij dan? Wat is het snel gegaan. Geniet er nog even van.
    Liefs van ons
  4. Hellen en Ruud:
    7 februari 2017
    Bijzonder dat Cage al een familiegraf heeft, zal aardig wat kosten en hij schijnt grote financiële problemen te te hebben.
    Veel plezier, kanjers!
  5. Suuz:
    8 februari 2017
    Duidelijk dat jullie sightseeing in new orleans geslaagd is. Wij hadden de ervaring dat het in de 'outskirt' een duidelijk onnatuurlijke scheiding tussen rijk (lees wit) en arm (lees zwart) was. Dit viel eerst niet op, maar er klopte (volgens onze destijds Europese visie) iets niet. Geen person op straat in de witte buurten, maar naderend de stad meer mensen op straat, maar overwegend black. Heel bizar. Echt een land van uitersten...En ons uitje naar een grote plantage, daar bleek alles 'nep' te zijn, behalve de prachtige natuur en eiken boom. Jullie moeras ervaring klinkt super, met wederom prachtige foto's!!! Blijf genieten! Kus
  6. Paulien:
    8 februari 2017
    Geniet nog van jullie laatste dagen daar zoals wij genieten van jullie belevenissen.Groetjes van Rudi, Wesley, Britt en mij.
  7. Paul:
    8 februari 2017
    We volgen jullie met veel plezier. Ik ben niet zo'n reiziger, maar door jullie belevenissen zou ik het bijna worden. Bijna, want ik vind het vooralsnog voldoende te genieten van de foto's en de verhalen. Wij wensen jullie nog een mooie laatste etappe. De reis loopt dan wel ten einde, maar zal nog heel lang naklinken in de beelden en de verslagen, én in de verhalen die we nog niet kennen en die we ongetwijfeld nog zullen horen als we elkaar weer spreken. Hartelijke groeten, ook van Mariëtte.
  8. Miekelotte&Ilona:
    Hoi Conny en Fred,
    Nog steeds leuk om jullie verhalen te lezen. Ik had het net over New Orléans gelezen en meteen daarna in de krant dat het getroffen was door een mega tornado. Ik hoop voor jullie dat je daar niets van meegekregen hebt en dat jullie je weg konden vervolgen. Ons tripje naar Finland was wel en niet fijn. We hebben het Noorderlicht niet gezien, het was telkens te bewolkt en de outdoor activiteiten waren heavy. Met de sneeuwscooter waren we uit de track geraakt in een bocht en omgevallen. Gelukkig viel die niet op ons, maar bij mij zat de schrik er goed in. Ik durfde daarna niet harder dan 15 km. Voor de groep was dit minder. Het wandelen met sneeuwschoenen hebben we na 10 meter lopen afgebroken. Het was voor Miekelotte te zwaar. Ze had net daarvoor een luchtweginfectie gehad en mijn enkel ging opspelen. De natuur was prachtig. In jaren niet zoveel sneeuw gezien. Daarna een paar dagen naar Texel. Lekker op het strand uitwaaien. De buren met de ezeltjes hebben daar een nieuwe stek. We zijn even langs geweest. Er moet veel gebeuren, vooral aan schuren e.d.
    Verder gaat alles z'n gangetje in de Dorpsstraat.
    Op dit moment sneeuwt het. Sammie is helemaal gek van de sneeuw.
    Nou lieverds, goede reis verder.
    Groeten van ons.
  9. Miekelotte&Ilona:
    8 februari 2017
    Hoi, we waren in de krant in Finland. Er werd een artikel geschreven over het opkomende toerisme in Lapland. Het was vooral geschreven om personeel te werven.
    Zie link:
  10. Thea ter Doest:
    8 februari 2017
    Geweldig! Ik ga binnenkort het hele verhaal achter elkaar lezen, nog een reisje in de leunstoel! Heb het goed! Gr. Thea
  11. Jules, Lou, Jolanda en Thim:
    9 februari 2017
    Dank voor de alligator! had die schildpad nu een beet uit zijn achterwerk?
    groepjes van de drie jongens en Jolanda
  12. Francien:
    9 februari 2017
    Ik geniet nog steeds van jullie verhalen! Wel een gek idee dat dat straks stopt op deze manier.
  13. Moniek:
    12 februari 2017
    Wow, waren die wasberen niet hartstikke misselijk van al die marshmallows!! Hilarisch dat ze die lekker vinden. En wat zijn die cipresmoerassen MOOOOOOIIIIII!!!!! Echt super!!!!