Eindelijk de kano van het dak en … rijden zonder remmen

7 februari 2017 - Grayton Beach State Park, Florida, Verenigde Staten

Voor degenen die de reisverhalen nu wel erg op gewone vakantieverhalen vinden lijken: Fred moest weer eens serieus sleutelen. Waarover later meer.

Van Louisiana zijn we langs de Golf van Mexico door de staat Mississippi gereden. Wilde biggetjes, hagelwitte stranden, enorme villa’s, niet meteen de associatie die wij bij Mississippi hadden, middenin het arme zuiden. Later hoorden we dat veel mensen hier rijk zijn geworden van de schadevergoeding na de grote olieramp in 2010. In het pittoreske Ocean Springs hebben we nog een laatste keer seafood gumbo gegeten. We wilden helemaal langs de kust rijden, sterk afgeraden door de TomTom, want met veerverbinding en dus veel langzamer. De veerverbinding was in Alabama, op het schiereiland Dauphin Island. Toen we daar even na 3 uur aankwamen vonden we het verdacht rustig. Wat bleek: de eerstvolgende boot vertrok pas de volgende ochtend! Terwijl de verbinding geacht wordt tot 5 uur te varen. Later hoorden we dat de veerverbinding wel vaker halverwege de dag gestaakt wordt. Dus toen maar teruggereden, naar het prachtige Mobile, in een grote baai. We zijn neergestreken in een State Park er vlakbij, aan het water, en zagen al meteen een enorme alligator! Dat wil zeggen, we zagen alleen zijn kop, en die was 30-35 centimeter lang. Om tot de totale lengte te komen kun je dat vermenigvuldigen met ongeveer een factor 10.

De volgende dag wilden we deze en andere alligators wel eens van dichtbij zien en hebben we eindelijk de kano van het dak gehaald. Dat was er nog niet van gekomen. Of er was te weinig water, of het was te koud. Wij houden erg van kanoën, maar zijn wel mooi-weer-kanoërs. We hebben een mooie tocht gemaakt, reigers, ganzen, aalscholvers gezien en jawel … ook de alligator van de vorige dag. Helaas dook hij meteen onder water zodra hij ons zag naderen. Dat doen ze zonder ook maar één rimpeling op het water achter te laten, heel bijzonder. Die avond zagen we dezelfde alligator opnieuw, en Fred zag ook nog een veel grotere! In de winter zijn alligators minder actief dan in de zomer, helaas. Later zagen we nog wel een muskusrat rondscharrelen in het moeras, en een boom vol prachtige vogels.

Van Alabama doorgereisd naar ‘Sunshine State’ Florida, steeds langs de kust. Dit noordwestelijke deel van Florida wordt de ‘Panhandle’ genoemd. Het was een drukke route met veel vakantievierders. Onderweg lekker vis gegeten en daarna … begon het rempedaal gek te doen toen ik achter het stuur zat. We waren al sinds twee maanden gewend dat we iedere keer nadat we hadden geremd het rempedaal met voet of hand terug moesten halen, want het pedaal bleef hangen. Maar nu zakte het pedaal weg en kwam niet meer omhoog. Stukje doorgereden, en we hadden het idee dat de rem bleef hangen, want onze snelheid was – nog - lager dan anders. Toch maar even gestopt om te kijken, maar Fred kon niets vinden. Even later – inmiddels reed Fred – brak de remkabel en konden we helemaal niet meer remmen! We moesten remmen voor een stoplicht, we reden in de rechterbaan en konden gelukkig uitwijken naar links. Fred had al gauw bedacht dat hij de remkabel zelf wel kon repareren, en we wilden zo gauw mogelijk een camping in een State Park opzoeken. Helaas was de dichtstbijzijnde vol: het is hier nu hoogseizoen en bovendien was het weekend. Toen zijn we nog 30 kilometer doorgereden naar het volgende State Park. Zonder remmen dus, we konden alleen afremmen op de motor en de handrem gebruiken. Maar fijn was het niet, het was een drukke weg met heeeeeel veel stoplichten en dus heeeeeeel veel remactiviteit. Later hoorden we dat de betreffende weg berucht is om het grote aantal stoplichten en gegrapt wordt dat hij daar zijn naam aan te danken heeft (Highway 98!) Enfin, de camping in het volgende State Park was ook vol, maar omdat we geen remmen meer hadden mochten we overnachten op een parkeerplaats in het State Park. Prachtige plek aan een meertje en vlakbij zee.

De volgende dag heeft Fred een nieuwe remkabel gemaakt van de hulpkabel voor de lier. Dat werkte wonderwel, en de remweg is nu veel korter. We denken dat de remkabel al veel eerder de geest aan het geven was. Toen het klusje geklaard was hebben we een nacht bijgeboekt, nu op de echte camping, en hebben we weer gekanood, via moeras en een duinmeertje naar zee. Het werd vloed, en we hebben op een zandbank gewacht tot het water ons losmaakte en terugvoerde het binnenland in. Heel bijzonder om van zoet naar brak naar zout water te varen. Fred wil wel de zee op, maar ik ben een minder grote held en vond de golven te hoog … Toen we weer bij de boothelling kwamen zagen we twee otters spelen! Prachtig gezicht, maar helaas te laat voor een foto.

1. Wietze en brigit:
    10 februari 2017
    Ohhh jee, dit was weer een spannend verhaal! Gelukkig met een goede afloop!

Tot snel, weer veilge in Assendelft.
  2. Evelien en Saskia:
    10 februari 2017
    Wat een mooie foto's!! jaloers op jullie kanotocht :-)
  3. Hellen en Ruud:
    10 februari 2017
    Ben benieuwd hoe jullie dieren op die wilde beesten reageren. Gaan ze d'r wel eens op af of blijven ze net zo kalm als jullie?
    Groetjes en toitoi!
  4. Anneke bouman ter doest:
    11 februari 2017
    Het blijft spannend tot het einde.
    Mooie foto's ook.
    Dank voor de mooie verhalen.
  5. Piet en marja:
    12 februari 2017
    Wat een leuk verhaal weer had even weinig tijd om te reageren Marja geveld door voorhoofdsholte ontsteking , word ze niet vrolijker van { dus aan de antibiotica kuur } Maar gaat even beter maar is er nog niet Groeten uit onder gesneeuwd Assendelft !! Maar de dooi zou weer in zetten !! piet.
  6. Moniek:
    12 februari 2017
    30 km doorrijden zonder remmen??!!.... Daar had je mijn toestemming niet voor gekregen ;-)
    Gaaf dat jullie eindelijk de kano weer konden gebruiken, alhoewel hij ook voor alle foto's onmisbaar was. Zo mooi gezicht hoe hij op jullie camper stond.
    Dikke knuffel!! ook voor de hondjes
  7. Lobke:
    12 februari 2017
    Leuk dat jullie eindelijk kano vak dak hebben gehaald!!
  8. Judith:
    12 februari 2017
    Het blijft geweldig om jullie avonturen zo mee te mogen beleven. Wat maken jullie veel mee en ontmoeten jullie bijzondere mensen. En wij genieten vanachter onze computers met jullie mee. Benieuwd naar de volgende verhalen en foto's!
  9. Margreet:
    13 februari 2017
    We volgen jullie met veel plezier. Hebben een paar jaar geleden zelf kanotochten gemaakt in Florida ( in de everglades en in juniper springs) en vlak langs grote alligators gevaren. Indrukwekkend, maar ik was er niet helemaal gerust op!
    Jammer, dat jullie avontuur bijna voorbij is. Ik geniet erg van jullie belevenissen. Ik wens jullie nog veel plezier voor de rest van de reis en een goede thuiskomst!
  10. Suuz:
    13 februari 2017
    Pffff, alligators opzoeken?! Ik zou voor geen goud in de kano gestapt zijn...brrrrr.
  11. Johan en Coby:
    13 februari 2017
    Weer van die prachtige foto's !
    En wat een plannend verhaal.De kanotocht met een krokodil in de buurt,wel mooi.
    En dan die rit zonder remmen,lijkt me wel heftig .
    Maar ook dit ging weer goed.
    Nu naderen jullie weer de kust en zit het er bijna op.
    Groeten Coby en Johan
  12. Marco en Hetty:
    13 februari 2017
    Rijden zonder rem is wel heel spannend! Liever niet hoor, ga dan lekker kanoën tussen de Alligators! Prachtig he?
    De vogels in de boom herkende ik niet, wel de mooie rode Kardinaalsvogel.
    groetjes, Marco en Hetty