Het Rome van de indianen en ontbijten bij Los Pollos Hermanos!

11 januari 2017 - Albuquerque, New Mexico, Verenigde Staten

Vanuit Monument Valley zijn we verder naar het oosten gereden, New Mexico in. We wilden het ‘Rome van de indianen’ bezoeken: Chaco Culture National Historical Park. Daar moesten we wel wat extra moeite voor doen: het park is alleen bereikbaar via een onverharde weg van ongeveer 30 km lang. Het had geregend, en we moesten dan ook door de bagger rijden en door een ‘ford’ met veel water. Toch handig, een 4WD-camper. Die daarna wel onder de vieze bagger zat.

Het was echter wel meer dan de moeite waard. In de Chaco Canyon zijn ruïnes te zien van zogeheten ‘great houses’: huizen van drie verdiepingen met wel honderden kamers. Zeker voor die tijd werd er gewerkt met ingenieuze metselwerktechnieken. Er is begonnen met bouwen in 800 na Christus, en rond 1100 was de Chaco Canyon uitgegroeid tot een religieus, bestuurlijk en handelscentrum voor veel indianenstammen uit de wijde omtrek.

In het park maakten we kennis met Gary en Marian uit Oakland, Californië. Zij hebben ook een 4WD-camper, een heel vernuftig ding waarvan het dak uitschuifbaar is. Gary en Marian nodigden ons uit om wat te drinken in hun camper, en ook van binnen is het erg gestroomlijnd. Leuke mensen, en we hebben een heel gezellige avond met hen gehad. Marian is portretfotograaf en dol op dieren, dus de volgende ochtend hebben de honden voor haar geposeerd. Joep en Fiep waren snel afgeleid, maar Marian is er toch in geslaagd mooie foto’s van ze te maken. Ze heeft beloofd ze naar ons te mailen, dus die verschijnen later op de blog.

De volgende dag moesten we dezelfde weg natuurlijk weer terug, maar dat ging een stuk sneller dan de heenweg, omdat het droog was. We zijn naar Albuquerque gegaan, waar we eerst boodschappen hebben gedaan bij onze favoriete winkel Trader Joe’s. Daar vroeg de caissière (M) wat we met zoveel karnemelk gingen doen. Toen we vertelden dat wij dat drinken bij de lunch, keek hij erg verbaasd, maar hij ging het ook proberen. In de VS wordt karnemelk voornamelijk gebruikt bij het bakken van koekjes en pannenkoeken.

We wilden alleen naar Albuquerque omdat de geweldige serie Breaking Bad zich daar afspeelt (net als de spin-off Better Call Saul), en we wilden een aantal filmlocaties bezoeken. Die locaties zijn eenvoudig te vinden op internet en omdat Albuquerque een heel uitgestrekte woestijnstad is, rijd je er makkelijk naartoe. Voor de liefhebbers (zie ook de foto’s): we hebben de Car Wash bezocht, het huis van de familie White, het huis van Jesse Pinkman, het kantoor van Saul Goodman, Loyola’s Family Restaurant, en als klap op de vuurpijl hebben we de volgende ochtend ontbeten bij Los Pollos Hermanos. Supergrappig om die locaties van dichtbij te zien. Over het huis van de familie White hadden we gehoord dat de eigenaresse erg lelijk kan doen als er mensen stoppen om foto’s te maken. Ze zit vaak op de loer in de garage. Dat was nu ook het geval, ze zat er samen met haar man, maar wij bleven keurig aan de overkant van de straat, waar nog een stel foto’s stond te maken.

Over het ontbijt bij Los Pollos Hermanos (dat in werkelijkheid Twisters heet): we hebben huevos rancheros gegeten (zie vorige verhaal), maar we vinden de versie van Fred echt veel en veel lekkerder. Bij Los Pollos Hermanos kwamen we een stel politieagenten uit New York tegen. Zij waren op oefening geweest in de woestijn, waar ze allerlei dingen lieten ontploffen en in de fik vliegen, zodat ze onder meer leerden een ‘suicide bomber’  te herkennen. Ze waren blij dat ze weer terug zouden vliegen naar New York, maar wilden graag ook even naar Los Pollos Hermanos.

En wat bleek: Albuquerque heeft een prachtig historisch centrum, Old Town. Albuquerque is in 1706 ontstaan, en de oude kern is heel kleurrijk, leemstenen gebouwen met kunst, kleding, sieraden, souvenirs, en cafés. Terug op de parkeerplaats vonden we een briefje onder de ruitenwisser van mensen die ons op de camping hadden gezien en graag kennis wilden maken. Het briefje begon met ‘Enjoy your Breaking Bad Tour’. Later hebben we hen opgezocht, Dan en Robin, en zij hadden van de mensen van de campingreceptie gehoord dat wij een Breaking Bad tour gingen doen haha. Ze hebben ook al een foto van de camper op Instagram gezet. Leuke mensen, zij komen oorspronkelijk uit Tucson maar wonen nu in Texas, en vertelden dat Texas minder erg is dan vaak wordt gezegd. Gelukkig maar, want wij gaan ook naar Texas.

1. Hellen en Ruud:
    16 januari 2017
    En een belangrijke vraag is natuurlijk: hoe is de locale wijn?!
    Groetjes,
    Hellen en Ruud