Restant van de Koude Oorlog en een echte cowboywinkel

8 oktober 2016 - Wall, South Dakota, Verenigde Staten

In het midden van de VS zijn vanaf 1954 1000 Minuteman Missiles opgesteld: kernraketten die gereed stonden om richting de Sovjet-Unie af te vuren. De raketten konden de Sovjet-Unie in een half uur tijd bereiken. Begin jaren ’90 zijn deze raketten ontmanteld, met uitzondering van één exemplaar, dat nu is opengesteld voor publiek, en waar wij een bezoek aan hebben gebracht. We hadden enorm geluk. De Super Intendent van de site was aanwezig om 2 nieuwe collega’s uitleg te geven. Normaal is daar niemand om uitleg te geven. Wij sloten ongegeneerd aan en hij vond dat prima. Hij had ons de vorige dag al gezien in het bezoekerscentrum waar we lang onderwerp van gesprek waren geweest onder de ‘park rangers’ vanwege natuurlijk weer onze auto.

De raket, een dummy, staat opgesteld in de oorspronkelijke silo. Indrukwekkend om te beseffen wat er gebeurd had kunnen zijn vanaf die plek. De VS hebben overigens nog steeds een Minuteman Missile-programma: na I en II zijn ze nu bij Minuteman Missile III, en 425 daarvan staan in de niet gesloopte silo’s. Elk jaar worden van Edward’s Airforce  Base 3 of 4 exemplaren afgeschoten richting Grote Oceaan. Dit werd voornamelijk, volgens de Super Intendent die z’n verhaal heel leuk en beeldend bracht, gedaan om ‘de anderen’ te laten zien dat ‘ze’ het nog steeds uitstekend doen. Want geen beweging, van beide zijden, blijft geheim. Zo gauw de Minuteman z’n neus uit de grond steekt ziet de andere partij het al en volgt hem.

Vervolgens naar een winkel die vanaf alle toegangswegen honderden mijlen van tevoren staat aangekondigd op grote billboards: de ‘Wall drugstore’. Dorothy en Ted Hustead hadden deze kleine drogisterij gekocht in 1931, maar het liep niet geweldig. De Grote Depressie hielp ook niet echt. In 1936 kwam Dorothy op de lumineuze gedachte om alle voorbijgangers, dorstig van de hete en stoffige prairie, gratis ijswater aan te bieden. Ze adverteerden ermee langs de weg en vanaf toen liep het als een trein. Inmiddels is het een enorm complex met allerlei ‘western’-dingen: cowboyhoeden, wapens (onklare replica’s), holsters, cowboylaarzen, jeans, lasso’s, maar ook een kapel om te bidden, een uitgebreide boekenafdeling, donuts, snoep en souvenirs. Wij hebben er Levi’s-spijkerbroeken gekocht voor $ 40 per stuk en een boekje met allerlei wetenswaardigheden over de geschiedenis van de VS. Hierin lazen we de oorsprong van de term Minuteman:  een gewapende man die ogenblikkelijk in actie kon komen tegen de Britten tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog.

Het ijswater is overigens nog steeds gratis en de koffie kost er net als in 1931 nog steeds 5 cent.

En dan nog wat tips voor de kampeerders onder jullie: we hebben op aanraden van George een compressorkoelkast gekocht en die bevalt heel goed. Koelt snel en goed, en is heel zuinig in verbruik. De koelkast maakt af en toe geluid en er zijn mensen die daarom de koelkast ’s nachts uitzetten, maar dat geluid stelt echt niks voor, zeker na een rit in de camper, en wij hebben er geen last van. Verder hebben wij opvouwbare teiltjes meegenomen voor was en afwas, die heel weinig ruimte innemen. De grootste is van het merk Outwell en bevat heel goed: is gemaakt van siliconen en kun je makkelijk in- en uitvouwen. En dan is er een andere die zich spontaan weer opvouwt, ook als ie vol zit met afwaswater… Dat merk vertellen we niet. En tot slot gebruiken we voor het eerst hammamdoeken als handdoeken: licht, absorberen goed, nemen weinig ruimte in en drogen snel. En kauwgom is ook belangrijk. Fred heeft uiteindelijk daarmee het dashboardlichtje van de temperatuurmeter vastgemaakt.

O ja Martin: als we een tijdje geen verhaal publiceren liggen we niet in een ravijn, maar is er even geen WiFi beschikbaar…

1. David:
    11 oktober 2016
    Ya it sure is a great country for the cowboys and cowgirls from Assendelft
  2. Johan en Coby:
    11 oktober 2016
    Ziet de nieuwe jas van Fred er ook zo leuk uit als de laarzen.
    En waar een een stukje kauwgum al niet goed voor is.
    En weer een geweldige reparatie!